V jednom z předchozích článků jsme se zaměřili na důležitost sebevědomí na pracovišti a poskytli tipy, jak zdravé sebejistoty docílit. S ní jde ruku v ruce také sebevědomá komunikace. Ať už se snažíte přesvědčit klienta, aby prodloužil smlouvu, nadřízeného o vašem skvělém nápadu, nebo vás čeká prezentace důležitého projektu, vždy byste měli být schopni mluvit a komunikovat sebevědomě. Jak toho docílit?
1. Přijměte své slabosti
Pokud chcete vyjadřovat své myšlenky a mluvit před ostatními sebevědoměji, musíte nejprve přijmout své slabé stránky. To znamená, že je v pořádku si uvědomit a dělat chyby a poučit se z nich. Tímto způsobem můžete zmírnit své obavy a pomalu zlepšit svou sebedůvěru při mluvení na veřejnosti, v práci a před druhými lidmi.
2. Připravte si, co chcete říct
Pokud si dáte dostatek času na procvičení a promyšlení vašeho sdělení, může vám to pomoci získat větší sebevědomí. Zkuste si sepsat své nápady, vytvořte si osnovu a několikrát si svou prezentaci nacvičte.
3. Udržujte oční kontakt
Udržování očního kontaktu s publikem vám může pomoci vyjádřit důvěru, přestože jste nervózní. Zkuste proto navázat oční kontakt s několika konkrétními lidmi v publiku, abyste ukázali, že se soustředíte na celek. Pokud vám pohled z očí do očí není příjemný, můžete si vybrat jiný bod, ideálně zeď nad publikem. Pomůže vám to se soustředit. Nikdy se však nedívejte do země, budete působit ještě více nervózněji. Hodně o vás vypoví také držení těla. Více o důležitosti neverbální komunikace jsme popsali v tomto článku.
4. Omezte množství otázek
Při jakékoliv diskuzi, prezentaci nebo přednesu vašeho nápadu, zkuste omezit otázky a spíše je přetočit do rozhodnutí. Místo věty: „Možná bychom mohli změnit distribuční kanály?“ řekněte: "Měli bychom změnit naše distribuční kanály, abychom snížili velkoobchodní náklady." Budete působit sebevědoměji a rozhodněji.
5. Buďte sami sebou
Dát průchod své osobnosti je důležitou součástí sebevědomí i při komunikaci. Pomáhá to totiž přirozeným a plynulým konverzacím.
Tipy pro zlepšení komunikačních dovedností
Existuje celá řada způsobů, jak můžete zlepšit své komunikační dovednosti na pracovišti, například:
Na začátku si stanovte malé cíle
Rozvoj vynikajících komunikačních dovedností vyžaduje čas, stejně jako správné návyky. Začnete tím, že si stanovíte hmatatelné cíle, pomůže vám to zůstat motivovaní a umožní vám to si vytvořit pevný základ pro rozvoj vašich dovedností. Příkladem malého cíle může být každý den udržet oční kontakt během krátkých konverzací.
Rozšiřte si slovní zásobu
Použití správných slov ve slovní zásobě ovlivňuje způsob, jakým publikum interpretuje význam vašeho sdělení a zda s ním souhlasí. Proto je důležité, abyste přemýšleli o slovech, která používáte. Prozkoumejte efektivní obchodní slovíčka a pokuste se je začlenit do své řeči, abyste viděli, jak na ně vaše publikum reaguje.
Požádejte o zpětnou vazbu
Zpětná vazba je účinný způsob, jak zjistit, v jakých oblastech se potřebujete zlepšit. Například poté, co během schůzky přednesete prezentaci, zeptejte se svého nadřízeného, zda má nějakou konstruktivní zpětnou vazbu, kterou by vám mohl poskytnout. Můžete se také zeptat svých kolegů. Pro příští prezentaci tak můžete vylepšit nedostatky, na které vaše okolí upozornilo.
Dobrovolně se hlaste k prezentování
Nejlepší způsob, jak zlepšit své komunikační dovednosti, je praxe. Využijte proto příležitostí k veřejnému projevu. Zkuste na tento váš cíl upozornit také své nadřízené.
Pokud nevíte, co říct, dejte si pauzu
Ať už přednášíte nebo vedete osobní konverzaci, musíte se ujistit, že své myšlenky máte ucelené tak, abyste předali jasné sdělení. Pokud zapomenete, co chcete říct, buďte ke svému publiku upřímní a použijte frázi jako: „Nechte mě vymyslet příklad“ nebo „Dejte mi chvilku na rozmyšlenou“. Získáte tak čas, jak informaci formulovat lépe.
Přihlaste se do kurzu komunikace
Existuje celá řada online kurzů, které pomáhají profesionálům rozvíjet komunikační dovednosti a naučit se efektivně mluvit tam, kde je to potřeba. Tyto kurzy můžete absolvovat svým vlastním tempem a získat certifikaci pro vylepšení svého životopisu.
10 způsobů, jak na lepší konverzaci
Když vaše práce závisí na tom, jak dobře umíte mluvit s lidmi, je potřeba zvládat komunikační styly i rozpoznat ideální cestu, kam konverzaci směřovat. Novinářka a rozhlasová moderátorka Celeste Headlee zná základní ingredience: upřímnost, stručnost, srozumitelnost a zdravou dávku naslouchání. Podívejte se na její přednášku zde, ve které sdílí 10 užitečných pravidel pro lepší konverzaci. Její hlavní doporučení zní: „Jděte ven, mluvte s lidmi a poslouchejte je.“
Komentáře (0)