Úspěšná cesta onboardingu a jak efektivně přivítat nového zaměstnance

Úspěšná cesta onboardingu a jak efektivně přivítat nového zaměstnance

Vzrušení, očekávání a možná i trocha obav. Takové emoce nejspíš zná každý z nás, kdo nastupoval do nového zaměstnání. Aby firma nástup novému zaměstnanci usnadnila a ulehčila, je nejlepším řešením připravit strategický onboarding, který zaměstnance provede všemi náležitostmi, které přechod na nové pracoviště doprovází.

Efektivní onboarding je zásadním prvkem při budování pozitivního pracovního prostředí a zajištění úspěchu nových zaměstnanců. Jde nad rámec tradičního procesu nástupů do nové práce a zahrnuje strategický přístup k integraci zaměstnanců do celé firemní kultury na pracovišti. Zároveň se jedná o investici, která se následně odráží v dlouhodobé spokojenosti zaměstnanců, díky které se snižuje fluktuace.

Onboarding obvykle začíná již ve chvíli, jakmile kandidát přijme pracovní nabídku, a pokračuje během prvních několika týdnů nebo měsíců zaměstnání. Proces se může mezi společnostmi lišit, ale obecně zahrnuje několik fází:

1. Před nástupem

Před oficiálním datem nástupu mohou zaměstnavatelé poskytnout novým zaměstnancům informace, dokumenty a zdroje, aby je připravili na jejich první den. Ať už je to příprava dat k pracovní smlouvě, seznam benefitů a možnost jejich využívání, seznámení s firemní kulturou nebo předem poskytnuté materiály pro počáteční školení.

2. První den v práci

První den nástupu do zaměstnání se obvykle koná orientační sezení, které nové zaměstnance seznámí s pracovištěm, jeho vybavením a klíčovými zaměstnanci a samozřejmě kolegy v týmu. Může proběhnout dokončení nejrůznějšího papírování, zaměstnanci získávají přehled o firemních zásadách a postupech, obdrží potřebné vybavení k práci a seznamují se se svým pracovním místem.

3. Počáteční školení

Během prvního týdne nebo týdnů absolvují noví zaměstnanci obvykle úvodní školení, které je specifické pro jejich pracovní pozici, jako jsou různé technické specifikace, rozvoj dovedností souvisejících s prací nebo seznámení s interními nástroji a systémy. A samozřejmě předávání samotné náplně pracovní činnosti. 

4. Úvod do firemní kultury

V průběhu procesu nástupu jsou noví zaměstnanci seznámeni s hodnotami, posláním a vizí společnosti. Onboardingoví specialisté tak využívají nejrůznějších aktivit na budování týmu, seznamují zaměstnance s klíčovými členy týmu, vystavují je přímé pracovní kultuře společnosti a snaží se je co nejvíce již od startu zahrnout do všech probíhajících aktivit, jak na pracovišti, tak mimo něj.

5. Stálá podpora

Onboarding ale prvním dnem nástupu nebo prvním týdnem školení rozhodně nekončí. Průběžná podpora, poskytování zpětné vazby nebo mentorství může pokračovat po delší dobu. Díky tomu se zaměstnanci úspěšně integrují do organizace. Proces jde ruku v ruce s HR oddělením, na které se po zbytek působení zaměstnanců ve firmě mohou obrátit při řešení jakýchkoliv potíží.

Proč je onboarding důležitý a jaký má význam?

▪ Poskytuje strukturovaný přechod/nástup pro nové zaměstnance a pomáhá jim aklimatizovat se na jejich pozici, v týmu i firemní kultuře. Díky tomu se mohou rychle stát produktivními členy týmu.

Dobře navržený onboardingový program usnadňuje integraci nových zaměstnanců také do organizační kultury. Seznamuje je s hodnotami, posláním a vizí společnosti a podporuje pocit sounáležitosti.

Zaměstnanci, kteří projdou komplexním procesem onboardingu s větší pravděpodobností ve firmě setrvají, a to právě díky pozitivní zkušenosti s nástupem, která často vede k dlouhodobé spokojenosti.

Jaké jsou výhody úspěšného onboardingu?

Dobře strukturovaný proces integrace zkracuje dobu, kterou potřebují noví zaměstnanci k dosažení vysoké produktivity. Tím zase společnosti šetříte čas a zdroje, které by jinak mohly být vynaloženy na prodloužená školení nebo náborové procesy.

Pozitivní zkušenost s onboardingem přispívá k pozitivní značce zaměstnavatele. Spokojení zaměstnanci budou pravděpodobně sdílet své pozitivní zkušenosti, čímž se společnost stane atraktivnější pro další potenciální zaměstnance.

Jedná se o aktivitu, která podporuje budování týmu, spolupráci a přispívá k rozvoji pevných mezilidských vztahů mezi členy týmu. To zase zvyšuje celkovou dynamiku týmu a výkon. 

Dobře připravený proces onboardingu do nových zaměstnanců zároveň vnáší pocit sounáležitosti a důvěry. Pocit podpory od prvního dne je povzbudí, aby byli motivování ze sebe vydat to nejlepší.

Onboarding je ideální cesta, jak ponořit nové zaměstnance do firemních hodnot, norem a tradic a podpořit pocit přátelství na pracovišti.

Jak na to?

Vypracujte strukturovaný plán nástupu, který pokryje prvních několik týdnů nebo měsíců zaměstnání. Zahrňte kombinaci školení, příležitostí, ale také orientaci v rámci firmy, aby mohli noví zaměstnanci snadno komunikovat se svými kolegy.

Přidělte novým zaměstnancům mentora, který je může provést počátečními fázemi v jejich novém zaměstnání. Pomůžete budovat a prohlubovat vztahy, a především poskytnete kontakt na osobu pro dotazy, sdílení obav nebo třeba jako obědového parťáka :)

Každý má rád vřelé přivítání. Přizpůsobte proto zážitek z nástupu tím, že oslovíte nové zaměstnance jménem, budete sdílet jejich úspěchy při jejich představování kolegům a budete k nim přistupovat jako k cenné posile. 

Předávejte jasná pracovní očekávání a povinnosti během procesu nástupu. Zaměstnanci tak lépe porozumí svým rolím, budou se cítit sebejistěji a vyhnete se zbytečným nedorozuměním.

K zefektivnění procesu zkuste využít nejrůznější technologie, například online školicí moduly, interaktivní platformy, komunikační kanály mezi týmy a různé další digitální zdroje, ke kterým mají všichni zaměstnanci přístup. 

Nahraďte únavná školení interaktivními a poutavými aktivitami. Ať už se jedná o teambuildingová cvičení, simulace nebo praktické projekty, výuka aktivní formou činí onboarding nezapomenutelným a efektivním.

Pravidelně hledejte zpětnou vazbu jak od nových zaměstnanců, tak od těch, kteří jsou odpovědní za onboarding. Pomocí této zpětné vazby můžete proces neustále zlepšovat a zároveň identifikovat a řešit jakékoliv problémy nebo obavy s ním spojené.


Onboarding je zkrátka mnohem víc než jen papírování a uvítací e-mail. Je to proces, který zahrnuje integraci nových zaměstnanců do firemní kultury, představení jejich rolí a přípravu půdy pro jejich úspěch.

Implementace procesu onboardingu je proto investicí do úspěchu zaměstnanců, ale i firem. Udává tón pozitivní pracovní zkušenosti, přispívá k dlouhodobé spokojenosti zaměstnanců a v konečném důsledku zvyšuje celkový úspěch společnosti. Zaměřením se na strategickou integraci nových zaměstnanců mohou firmy vytvořit prosperující kulturu pracoviště, která přitahuje a udržuje špičkové talenty.

Proces onboardingu není univerzální přístup a společnosti si jej mohou přizpůsobit na základě svých jedinečných potřeb a povahy pracovních pozic. V neustále se vyvíjejícím světě práce závisí úspěch společnosti na síle jejího týmu. Investicemi do komplexního procesu onboardingu organizace připravíte místo pro novou pracovní sílu, která je nejen kvalifikovaná, ale také hluboce propojená s posláním společnosti.

AplikacePráce

Inzerce práce, galerie společností a kariérní stránky s vlastní prezentací. Vyzkoušejte nový pracovní portál, kde jsou firmy hlavními tvůrci.