Vybudujte si důvěru a fanoušky pomocí zaměstnanecké advokacie

Vybudujte si důvěru a fanoušky pomocí zaměstnanecké advokacie

V dynamickém prostředí a moderním podnikání si firmy už častěji uvědomují obrovský potenciál svého nejcennějšího aktiva: svých zaměstnanců. Jak ale maximálně využít jejich hlasu a schopností k budování důvěry, autenticity, posílení reputace, obchodnímu růstu a jak efektivně oslovit své cílové publikum? Využitím síly tzv. zaměstnanecké advokacie. 

Employee Advocacy, neboli zaměstnanecká advokacie, je marketingová strategie, která využívá osobní a profesní sítě zaměstnanců k propagaci značky, produktů a služeb společnosti. Povzbuzuje zaměstnance, aby sdíleli obsah společnosti a propagovali značku, produkty nebo služby svého zaměstnavatele prostřednictvím svých osobních i profesních sítí. Tím nejen, že rozšíří dosah sdělení společnosti, ale také přidají vrstvu autenticity. Tento přístup těží z důvěry, kterou lidé mají ve své přátele a kolegy, což z něj dělá silný nástroj pro budování značky a zapojení dalších zákazníků. Osobní doporučení a vlastní poznatky jsou tak stále jedním z nejsilnějších nástrojů v reklamě.

Zároveň je zaměstnanecká advokacie nákladově efektivní marketingovou strategií. Využívá stávající zdroje – vaše zaměstnance – k marketingu společnosti, čímž snižuje potřebu rozsáhlých reklamních rozpočtů. Rozhodně však metoda neslouží k využívání zaměstnanců pro content místo najmutí marketingových specialistů :)

Cílem zaměstnanecké advokacie je zvyšování povědomí o značce prostřednictvím všech možných kanálů – online (e-maily, sociální média, zasílání zpráv) i offline (veletrhy, workshopy a ústní sdělení). Zaměstnanci sledují a zasahují do sociálních konverzací kolem značky prostřednictvím upřímných recenzí, relevantních doporučení a užitečných tipů na produkty i služby. Rozvíjejí smysl pro vlastnictví a odpovědnost za značku a stávají se vašimi fanoušky i maskoty v jednom.

Přeměna týmu na skutečné fanoušky vyžaduje strategický a záměrný přístup, který přesahuje tradiční zapojení zaměstnanců. Program o zapojení zaměstnanců musí být strategické, dobrovolné a autonomní. Jinými slovy, musí mít hmatatelnou vizi s měřitelnými cíli, nesmí být vnucován vašim zaměstnancům a musí mít dostatek přesvědčení, aby dokázal fungovat na období, které si stanovíte.

Aby se ze zaměstnanců stali vaši vášniví fanoušci, neměli byste přípravu na implementaci tohoto programu podcenit. Jak tedy na to?

Definujte jasné cíle. Ať už jde o zvyšování povědomí o značce, generování potenciálních zákazníků nebo zvyšování dosahu firmy na sociálních sítích. Vaše strategie se vždy musí řídit konkrétními cíli.

Vyberte správné nástroje. Tak uživatelsky přívětivé, aby usnadnily sdílení obsahu. Může se jednat o nástroje pro správu sociálních médií, platformy pro podporu zaměstnanců a jejich sdílení zkušeností mezi sebou, sdílené tabulky, kalendáře nebo vývěsky, ale také interní komunikační kanály. Ujistěte se, že zvolené nástroje jsou v souladu s preferencemi a zvyky vašich pracovníků nebo firemní kulturou.

Komunikujte všechny výhody. Sdílejte všechny benefity, které po zapojení do programu zaměstnanci získají. Vysvětlete jim, jak může jejich účast přispět k úspěchu společnosti, podpořit jejich profesní rozvoj a vytvořit pozitivní dopad na celkovou kulturu pracoviště.

Poskytněte školení a přístup ke zdrojům, abyste zaměstnance vzdělávali o cílech programu, klíčových zprávách a správném používání dostupných nástrojů. Zároveň je vybavte vším, co budou k vlastní propagaci potřebovat, ať už je to schválený obsah, grafika nebo pokyny ke snadnému a efektivnímu sdílení.

Podporujte autenticitu. A často ji zdůrazňujte. Sdílení skutečných zkušeností, názorů a postřehů bude s publikem rezonovat a vybuduje důvěru. Jejich snaha a úsilí tak bude mít mnohem větší dopad.

Uznávejte a odměňujte účast. Zaveďte systém, ve kterém oceníte zaměstnance, kteří se aktivně účastní programu. Uznání může být ve formě přímých pochval během týmových schůzek, v pravidelné rozesílce interní komunikací, ale samozřejmě můžete vsadit i na hmatatelné odměny. 

Začněte v menším rozsahu. Například s pilotním programem zahrnující menší skupinu nadšených zaměstnanců. Shromážděte zpětnou vazbu, zhodnoťte efektivitu programu a proveďte nezbytné úpravy před jeho rozšířením na celou organizaci. Tento přístup vám umožní spoustu věcí zlepšit a upozorní vás na nedostatky nebo úskalí, které mohou v procesu nastat. 

Podporujte rozmanitost obsahu. Poskytněte zaměstnancům kombinaci typů obsahu, aby byla jejich prezentace poutavá. Zahrňte novinky z oboru, novinky o společnosti, příběhy o úspěších napříč týmy, relevantní myšlenky vedoucích pracovníků, ale nebojte se ani bezprostředních ukázek tzv. „ze zákulisí“. Budete tak svému publiku blíže a bude vám více důvěřovat.

Monitorujte a měřte. Implementujte mechanismy pro sledování výkonu tohoto programu. Zaměřte se na klíčové metriky, jako je dosah, zapojení a dopad na obchodní cíle. Pomocí analýzy porozumíte tomu, které typy obsahu nejvíce rezonují u zaměstnanců a jejich sítí.

Shromažďujte zpětnou vazbu. Pravidelně požadujte zpětnou vazbu od účastníků, abyste porozuměli jejich zkušenostem a mohli řešit jakékoli problémy, se kterými se mohou potýkat. Zpětnou vazbu pak v případě opakování programu můžete opět využít k vylepšování strategií a provedení potřebných úprav.

Zapojte i vedení. Když vedoucí pracovníci aktivně sdílejí obsah a propojují se se zaměstnanci na sociálních sítích nebo se zapojují do společných aktivit také veřejně, dává to mocný příklad a opět další kredibilitu. V neposlední řadě tím posílíte důležitost programu v celé organizaci.

Přizpůsobte se vyvíjejícím se trendům. Neustále sledujte novinky v oboru a změny v algoritmech sociálních médií. Přizpůsobte svůj program tak, aby byl v souladu s nově se objevujícími trendy a zajistěte, aby vaši zaměstnanci zůstali stejně součinnými v neustále se vyvíjejícím digitálním prostředí.

Zavedením těchto strategií můžete jako firma vytvořit prostředí, kde zaměstnanci nejen vynikají ve svých rolích, ale také se stanou skutečnými fanoušky a obhájci značky, což přispívá k pozitivní a vlivné firemní kultuře a podporuje kulturu nadšení a hrdosti. Využitím kolektivního vlivu svých zaměstnanců můžete vytvořit dominový efekt, který pozitivně ovlivní viditelnost značky, pověst, a nakonec i obchodní úspěch. Nezapomeňte však ani na opatření, díky kterým se vám celá situace nevymkne z rukou a veškerý sdílený obsah budete mít pod kontrolou.

Studie Cisco například zjistila, že sociální obsah zveřejněný zaměstnanci má 8x větší zapojení než obsah sdílený jejich šéfy a zaměstnavateli. Pokud tedy chcete udělat dojem na vnější svět, začněte u svých lidí. 

AplikacePráce

Inzerce práce, galerie společností a kariérní stránky s vlastní prezentací. Vyzkoušejte nový pracovní portál, kde jsou firmy hlavními tvůrci.