AplikacePráce.cz

10 tipů, jak zvládnout nervozitu před pohovorem

Napsal: AplikacePráce | 28. července 2021
Sdílet:
10 tipů, jak zvládnout nervozitu před pohovorem

Obdrželi jste zprávu s pozváním na pracovní pohovor. Máte šanci dostat pracovní pozici, po které jste tolik toužili! Zároveň pociťujete nával paniky. Potíte se, srdce Vám tluče jako o závod, přemýšlíte nad tím, na co by se Vás mohli na pohovoru ptát a vymýšlíte ty nejlepší možné odpovědi. Do toho všeho Vám hlavou běží myšlenky, co si na pohovor obléknete, abyste dobře zapůsobili.  

 

Je důležité, abyste se na pohovoru prezentovali co nejlépe, jelikož se jedná o první skutečný dojem, který zanecháte. Nervozita může naneštěstí Váš výkon negativně ovlivnit. Může se stát, že se budete ošívat, koktat nebo se potit. Pokud si nedáte pozor, pohovorující může být rozptýlen projevy nervozity do té míry, že upozadí Vaše silné stránky a kvalifikaci. Ačkoli se jistým pocitům nervozity nejspíš nevyhnete, pozitivní je, že je lze do určité míry ovládnout. Až budete příště před pracovním pohovorem (nebo při něm) nervózní, zkuste následující tipy. 

 

  1. Zaměstnejte ruce. 

Vezměte si kancelářskou sponku nebo propisku. Zaměstnání rukou Vám může pomoci se zpracováním nervového napětí. Když budete mít zaměstnané ruce, pravděpodobně zabráníte nežádoucím tělesným pohybům. 

 

  1. Vyzkoušejte S.T.O.P. metodu

Jedná se o mentální techniku, která Vám pomůže překonat stresové situace. Postup je následující:

  • Zastavte se a soustřeďte se na své myšlenky (Stop).

  • Několikrát se nadechněte a plně se přeneste do momentu tady a teď (Take a few deep breaths).

  • Pozorujte, co se děje ve Vašem těle. Jaké vjemy si uvědomujete? Zaměřte se na hmat, zrak, sluch, čich i chuť. Jaké pociťujete emoce? Jaké domněnky si o svých pocitech vytváříte? Jak interpretujete, co cítíte? (Observe). 

  • Potom pokračujte v činnosti, kterou jste dělali a vědomě a záměrně se rozhodněte začlenit to, co jste se právě naučili do každé situace, která ve Vás vyvolává úzkost. (Proceed)

 

Důležitost této techniky spočívá v tom, že zpomalíte a budete rozvážní nejen ve věcech, které děláte, ale i v pocitech, které necháte převládnout. Připomíná Vám, že máte ve svých rukou zahnání vlastního strachu, pochybností a stresu i v těch nejvypjatějších situacích.

 

  1. Dejte si dobrou snídani (nebo oběd).

Skvělý pohovor začíná skvělým jídlem. Pro někoho to znamená, že se vydá zdravou cestou a dopřeje si jídlo plné antioxidantů, které dodají energii. Pro jiné to může být oblíbené jídlo z fastfoodu. Zkrátka - dejte si záležet na všem - i na jídle - nikdo nedokáže podat solidní odpovědi na pohovoru, když mu kručí v břiše.

 

  1. Zavolejte příteli, který Vás povzbudí.

Není nic lepšího než povzbuzení od starostlivého, zároveň odhodlaného a pozitivně naladěného přítele, nebo člena rodiny. Ve své podstatě platí, že pokud si nedokážete dodat potřebnou odvahu sami, nechte to udělat někoho jiného. 

 

  1. Usmívejte se.

Není žádným tajemstvím, že úsměv (i ten předstíraný) dodá sebevědomí. Tak proč to nevyzkoušet? A co víc, pokud úsměv udržíte dostatečně dlouho, budete se pohovorujícímu o to víc líbit. 

 

  1. Využijte stres jako adrenalin.

Nervozita a adrenalin spolu silně souvisí. Studie ukazují, že když se před veřejným vystoupením nabudíte (a řeknete si „jsem nabuzený“ namísto „jsem klidný“), dosáhnete lepších výsledků. Ačkoli se třesete a cítíte tlukot srdce, nic nevzdávejte, máte na to! 

 

  1. Pamatujte, že se jedná jen o rozhovor.

Připomeňte si, že nebojujete o holý život. Stojíte před jedním, možná dvěma lidmi a vedete příjemný rozhovor o své kariéře. Stejně tak jako Vy chcete pracovat pro danou společnost, i lidé na pohovoru ve skutečnosti doufají, že jste tím správným kandidátem právě Vy. Ne všechen tlak padá na Vaše ramena. I Vy máte otázky, na které chcete znát odpověď. Druhá strana je pravděpodobně také nervózní, aby za sebou zanechala dobrý dojem. 

 

  1. Naplánujte si odměnu.

Nejspíš se netěšíte na to, že se budete dvě hodiny nervózně potit před cizími lidmi, ale mějte na paměti svou odměnu! Dobré jídlo? Masáž? Návštěva cukrárny? Sledování oblíbeného seriálu? Ať už se jedná o cokoli, rozhodně se odměňte. Mimo jiné se můžete soustředit na odměnu namísto trémy, kterou ve Vás pohovor vzbuzuje. 

 

  1. Připravte se i na ten nejhorší scénář. 

Ať už je Váš strach představuje cokoli, vždy na něj lze najít řešení. Děsí Vás představa uvíznutého kusu salátu mezi zuby? Přibalte si pro jistotu do tašky kompaktní zrcátko a zubní nit. Bojíte se, že nebudete mít správnou odpověď na záludnou otázku? Buďte aktivní a naučte se, jak zakamuflovat situaci, kdy odpověď neznáte. Když budete myslet dopředu na hypotetické situace, můžete být klidnější, protože víte, že i kdyby došlo k nejhoršímu, jste více než připraveni to zvládnout.

 

  1. Povzbudivě k sobě promlouvejte.

Když člověk mluví sám se sebou, není bláznivý. Naopak, je velmi chytrý. Je vědecky prokázáno, že mluvení k sobě samému pomáhá člověku motivovat se.) Říkejte si všechno, co v danou chvíli potřebujete slyšet: „Jsem chytrý.“, „Jsem dostatečně kvalifikovaný na danou pozici.“, „Všechno zvládnu.“, „Mám na to.“ Říkejte si to nahlas (až potom to totiž opravdu platí) a říkejte to se sebedůvěrou. Najděte si k tomu klidné místo a věřte si.

 

Při pracovním pohovoru budete pravděpodobně vždy pociťovat určitou míru úzkosti, to však nemusí být vždycky na škodu. Určitá míra stresu Vám pomůže podat lepší výsledek. Nesmí Vás však vyčerpávat, nebo bránit v dalším postupu při hledání práce.


Komentáře (0)

Přidat komentář