AplikacePráce.cz

Nejčastější varovné signály u pracovních nabídek

Napsal: AplikacePráce | 09. června 2021
Sdílet:
Nejčastější varovné signály u pracovních nabídek

Hledáte novou práci, narazili jste na zajímavý inzerát, ale nabídka se vám zdá určitým způsobem podezřelá? Máte obavy, že je někde háček? Nebo si nejste jistí, zda je za všemi sliby pravdivá skutečnost? Ať tak nebo onak, vždy byste si předem měli o firmě zjistit, co je tzv. „zač“, abyste neztráceli zbytečně čas a energii pohovorem, který vás třeba znechutí nebo připraví o naděje na získání dobrého místa. Přečtěte si pár tipů, na co se můžete předem zaměřit.


  1. Reputace

To nejjednodušší, co můžete udělat, je firmu „vygooglit“. Hned v několika prvních výsledcích se vám zobrazí web a sídlo firmy. V případě, že má hodně lidí špatnou zkušenost, byť jen s pohovorem, určitě na vás vyskočí i několik veřejných diskuzí, kde právě o této společnosti budou potencionální uchazeči bouřlivě sdílet své zkušenosti. Ve chvíli, kdy na několika různých serverech narazíte na negativní komentáře, zvažte, zda má pro vás vůbec cenu se o dané místo ucházet. Narazit můžete na komentáře o podivném sídle firmy, nevhodném chování během pohovoru a samozřejmě i na rozdíly mezi inzerátem a realitou – především v oblasti ohodnocení a financí, kdy právě až na pohovoru zjistíte, že sice si můžete vydělat balík, ovšem pracovní náplň obnáší jisté „ale“, které vám nemusí být příjemné. Anebo zkrátka ve skutečnosti nenabízí vůbec to, co slíbili na pracovním portálu.


  1. Zkušenosti zaměstnanců

Přečíst si můžete recenze také stálých / bývalých pracovníků. Jejich zkušenosti a odpracované roky se totiž mohou velmi lišit od prvních dojmů z pohovoru či začátků na nové pracovní pozici. Mají vhled do více procesů ve firmě a mohou poradit, čemu se vyhnout / co si vyjasnit hned ze začátku. Důležitým poznatkem může být i například nespolehlivé vyplácení mzdy, nedohodnuté přesčasy a další negativní zkušenosti, které neodpovídají zveřejněné nabídce. Poptat se na názory můžete i svých známých, můžete zjistit, že měli se společností také zkušenost a mohou vám poradit, zda se o pozici ucházet / na co si dát pozor.


  1. Žádné informace

Přestože jste se snažili dohledat profil firmy nebo informace o ní, nedohledáte nic na mapách ani na oficiálním webu, který třeba ani neexistuje. Ve chvíli, kdy nezískáte potřebné informace, nemůžete se zaměřit na to, zda je firma právě pro vás a zda byste vůbec mohli být přínosem vy pro ni. Pohovor sice můžete risknout, ale pravděpodobně nezazáříte znalostmi o tom, čemu se firma věnuje a proč jste právě vy ideálním kandidátem.


  1. Komunikace

Inzerát na novou pozici vás zaujal, dohledali jste si potřebné informace a firma se vám líbí. Odešlete životopis a čekáte na zpětnou vazbu a případnou pozvánku na pohovor. Zde může nastat problém. Komunikace se vám zdá nespolehlivá, již několikrát pohovor zrušili nebo přesunuli a neposkytli slíbené informace. Jednání vám připadá neuctivé nebo neprofesionální a odpovědi na emaily vypadají, jako byste si dopisovali se starým známým. Komunikace mezi vámi a firmou během výběrového řízení probíhá chaoticky a neorganizovaně. To vše by pro vás měl být varovný signál, pravděpodobně tak bude fungovat i více profesů v této firmě.


  1. Stav firmy

Důležitým faktorem by pro vás mělo být, v jaké situaci se aktuálně firma nachází. Podívejte se do obchodního rejstříku, zda není v insolvenci nebo není založena měsíc zpátky. Takový stav by mohl být podezřelý a pravděpodobně nezískáte žádné zkušenosti od dalších pracovníků nebo jistotu ve stabilitě společnosti. V nabídce jste nenašli ani název firmy? Může se jednat o podvod. 


  1. Špatný pocit z pohovoru

To, jak na vás firma a lidé v ní působí, by pro vás určitě mělo být také podstatné, jelikož zde budete trávit většinu svého dne. Pokud se vám nelíbí celkově prostředí, styl, jakým společnost funguje, způsob jejich vyjadřování, komunikace nebo netransparentnost, nejspíš to není místo pro vás. Může se také stát, že člověk, který povede váš pohovor, bude pomlouvat ostatní / bývalé zaměstnance. A určitě nechcete, aby se takto mluvilo v budoucnu i třeba o vás. Nepříjemné vám mohou být i nevhodné nebo osobní otázky. Naopak odpovědi na ty vaše jsou nicneříkající a mohou se zdát být vyhýbavé. Na to pozor, pokud je pro vás důležitá jistota. Pozorovat můžete i to, jak vedoucí při pohovoru jedná s ostatními lidmi a jak moc je toto chování odlišné od toho, jak mluví s vámi. Naopak nelichotivé pro vás může být i to, že spolu kolegové nijak nekomunikují nebo vypadají nešťastně. Ideální také není, pokud nejste přestaveni svému manažerovi / nadřízenému či svým budoucím kolegům nebo nikoho nezajímají vaše dosavadní zkušenosti.

Pokud se vám nelíbí celý průběh pohovoru, pravděpodobně by se vám nelíbila ani práce na tomto místě, odkud už z první schůzky odcházíte se špatným dojmem.


  1. Sociální sítě

O firmě hodně vypoví také jejich prezentace na sociálních sítích. Můžete nahlédnout do zákulisí fungování a zjistit, zda je vám jejich komunita sympatická, že nabízející zajímavé zaměstnanecké benefity a že firmě na jejich zaměstnancích záleží. I to pro vás může být klíčové.


Ve chvíli, kdy máte jasno, že se vám firma jeví jako stabilní a ověřená společnost, je nejvyšší čas kvalitně zpracovat životopis a připravit se na pohovor. O tom, jak udělat dobrý první dojem, si můžete přečíst v našem článku zde. Také vám rádi poradíme, jak se na pohovoru chovat a (ne)být sám sebou. Přejeme hodně štěstí.

Komentáře (0)

Přidat komentář