Výběr kandidáta: 10 chyb při náboru a jak se jim vyhnout

Výběr kandidáta: 10 chyb při náboru a jak se jim vyhnout

Hledání správného kandidáta vyžaduje čas, úsilí a dostatek zdrojů. Ať už s obsazením volné pozice spěcháte nebo máte delší čas na rozhodnutí, pečlivá příprava i dostatek pozornosti věnovaný průběhu pohovoru vám pomůže předejít problémům. Jako personalisté byste se v prvé řadě měli vyhnout těmto základním, a bohužel někdy i běžným, chybám. Pojďme se podívat na některé typické z nich.

Proč je důležité vyvarovat se chyb při náboru?

Pečlivý a správný výběr kandidáta vám nakonec ušetří čas a peníze. Přijetím vhodného člověka v první řadě předcházíte jeho předčasného odchodu. Strávíte tak méně času výběrovým řízením a přijdete o méně peněz, než když byste museli celý proces výběrového řízení zahajovat znovu. Abyste byli v tomto ohledu úspěšní, zkuste se vyvarovat těmto základním chybám:

1. Píšete vágní nebo zavádějící popisy práce

Dobře napsaný inzerát by vám měl zaručit, že se vám na něj bude hlásit více kandidátů. Použití jasného jazyka ve vaší nabídce práce zajistí, že kandidáti získají základní znalosti o náplni práce a co je reálně čeká. Přidání hodnot vaší společnosti může také pomoci zájemci posoudit, zda jsou v souladu s tím, co hledá nebo čemu se bude na dané pozici věnovat.

Při psaní popisu práce používejte zavedená klíčová slova, která se vztahují k dané pozici a oboru. Pokud požadujete znalost určitých nástrojů, zkušenosti se softwarem nebo konkrétní certifikace, uveďte je. Tato klíčová slova mohou pomoci správným kandidátům najít váš inzerát, když prohledávají nabídky práce. Chcete-li napsat dobrý popis práce, především uveďte:

◼ Název a účel práce

Primární povinnosti a odpovědnosti

Požadovanou a preferovanou kvalifikaci

Požadované a preferované dovednosti

Pracovní podmínky

Pokud se v inzerátu vyhnete požadavkům na vysokoškolské vzdělání, možná budete ve výsledku mile překvapeni. Vždy na první pohled vypadá dobře, když se kandidát pyšní prestižní školou nebo třemi tituly, v praxi to ale nemusí znamenat, že jde o nejvhodnějšího kandidáta pro vaši pozici. Zvažte tedy, zda je pro vás konkrétní vzdělání nutností a zda by mělo smysl dát šanci i uchazečům bez něj.

2. Zveřejňujete inzeráty na málo míst

Rozšíření vašeho inzerátu do dalších platforem vám poskytne rozmanitější výběr kandidátů a přiláká zájemce s kvalifikací, která by mohla být přínosem pro vaši společnost. Nebojte se tedy rozšířit obzory. Nezapomeňte ani na své webové stránky, sociální sítě, noviny, rádio nebo oborové platformy včetně cílení na absolventy.

3. Zanedbáváte kontrolování referencí

Věnujte čas kontrole referencí každého kandidáta, o kterého máte zájem. Mohou vám totiž poskytnout další náhled, důkaz o dovednostech a zkušenostech daného člověka a další podrobnosti. Promluvit si s někým ze života konkrétního zájemce vám také může poskytnout představu, zda se hodí pro danou pozici nebo firemní kulturu. Současně rychle přijdete na případné špatné zkušenosti předchozích zaměstnavatelů.

Své kandidáty v pracovním inzerátu požádejte, aby reference poskytli. Následně si díky nim můžete ověřit také vzdělání nebo náplň práce a zjistíte, zda byl kandidát ve svém životopise upřímný.

4. Kandidátovi nezavoláte

Předběžné pohovory po telefonu mohou zvýšit efektivitu celého procesu. Kratší telefonické hovory tak mohou i některé kandidáty vyloučit, než si naplánujete osobní schůzky. Dále mohou objasnit podrobnosti ze životopisu nebo zpochybnit schopnosti kandidáta ke splnění vašich požadavků. 

Po prostudování životopisu kontaktujte kandidáta a naplánujte si předběžný pohovor. Předpohovor může být rychlý deseti minutový telefonát, během kterého se zeptáte na konkrétní detaily z jeho životopisu, které nejsou jasné a můžete požádat o vysvětlení. Zda má uchazeč o tuto pozici stále zájem, můžete také zjistit telefonicky. Dále se můžete informovat o současných nebo předchozích zkušenostech a jak je díky nim připraven na vaši pozici, jaký typ pracovního prostředí preferuje, zda má v současné době rozjednanou spolupráci s nějakou jinou společností a kdy může nastoupit, pokud byste ho přijali.

5. Odmítáte používat technologie

Různé technologické nástroje vám mohou pomoci zlepšit váš náborový proces. Použití těchto nástrojů ho můžete díky automatizaci zefektivnit a zlevnit. Existuje několik způsobů, jak můžete začlenit technologii do náboru, například:

Sociální média. Nabídky pracovních míst můžete zveřejňovat na stránkách sociálních sítí vaší společnosti a zvážit jejich zveřejnění i na jiných webech profesionálních sítí. Napříč těmito weby i sociálními sítěmi je můžete propagovat formou reklamy a dostanou se tak k širšímu publiku. Tedy i k těm, kteří zrovna profil vaší společnosti nesledují.

Náborový software. Využijte takový software, který si můžete zakoupit nebo použít online, abyste zefektivnili každý proces náboru. Tento typ softwaru dokáže kontrolovat a filtrovat životopisy, takže můžete zvládnout větší počet zájemců a plánování pohovorů. Díky těmto nástrojům si také můžete lépe zorganizovat kontaktování uchazečů. V případě, že jich máte mnoho a nemáte přehled, komu jste se ozvali a komu ne, můžete si nastavit třídění a upomínky, abyste se včas každému ozvali.

Online inzeráty. Ačkoliv někteří lidé stále používají tradiční inzeráty, nejčastěji jsou pracovní nabídky vyhledávané online. Obraťte se na místní noviny a informujte se na přidání vašich pracovních příležitostí do jejich online magazínů.

Mobilní aplikace. Uchazeči o zaměstnání často pro vyhledávání nabídek používají svá mobilní zařízení. Ujistěte se, že se do těchto typů aplikací propisují také vaše pracovní nabídky.

6. Uspěcháte proces výběrového řízení

Pokud si uděláte čas na dodržení správných náborových postupů, může vám to pomoci najít vhodného kandidáta hned napoprvé a vyhnete se nutnosti celý proces opakovat. Ačkoliv  zaměření na kvalitu může celý proces prodloužit, do budoucna si ušetříte peníze i čas, protože jste najali někoho, kdo dobře odpovídá potřebám konkrétní pozice. Rozšiřte své hledání, pozvěte více kandidátů na pohovor a udělejte si dostatek času na jejich uskutečnění, dokud si nebudete jisti svou volbou.

7. Váš pohovor je jako každý druhý

Vstupní pohovor by měl každému zájemci dát pocit, že tohle je to „ono“, co hledal, a že se do práce k vám bude těšit. Pokuste se tak nastavit i celý pohovor. Zkuste se vyhnout otázkám, které nemají s danou pozicí nic společného. Nenuťte kandidáta kreslit strom, protože si myslíte, že z něj vyčtete jeho osobnost. Neptejte se, jaké by chtěl být zvíře, protože si myslíte, že tak odhadnete všechny jeho vlastnosti. Místo toho ho proveďte po vaší firmě, dejte najevo, proč a jaké vlastnosti by vaši firmu obohatily a zeptejte se, jaké problémy v posledním zaměstnání řešil a jak se mu povedlo či nepovedlo je vyřešit. Uvidíte, že kandidáti dají najevo i své slabší stránky a společně se můžete zamyslet nad tím, jestli na nich budou mít příležitost na nové pozici zapracovat.

8. Více mluvíte, než nasloucháte

Cílem pohovoru je zjistit, zda se kandidát hodí pro danou pozici. Strukturování vašeho pohovoru do dvou částí, ve kterých nejprve prověříte kvalifikaci a způsobilost kandidáta, než ho budete více informovat o pracovním místě, může zvýšit celkovou produktivitu vašeho pohovoru. Pokud vaše prvotní otázky vedou k odpovědím, které určí neshodu, můžete si ušetřit čas ukončením rozhovoru bez poskytnutí dalších informací.

Abyste měli jistotu, že budete více naslouchat než mluvit, pokládejte svým kandidátům otevřené otázky. Pravděpodobně uslyšíte delší, rozvinutější odpovědi, ale dáte tak prostor pro vysvětlení a představení zkušeností a dovedností. 

9. Zapomínáte zapojit tým

Někdy může být užitečné požádat o radu budoucí kolegy. Vy jako personalista facilitujete výběrový proces, je to ale manažer daného oddělení, kdo přesně ví, co mu v týmu schází a jaké znalosti nebo dovednosti potřebuje doplnit. Pozvěte si k pohovoru i jednoho z kolegů, který bude s novým pracovníkem v užší spolupráci. Může si tak všimnout kvalit, které dobře zapadnou do pracovního týmu a vám by jinak mohly uniknout. 

Zkuste se také zaměřit nejen na to, zda se uchazeč hodí do vaší firemní kultury, ale především, co navíc může vaší firmě poskytnout a čím ji svojí přítomností obohatí.

Vyzkoušet můžete také několikakolové pohovory. Pamatujte ale na to, že se tím opět protáhne celý proces výběrového řízení. Také není nikdy dobré, když pohovorující působí jako zkušební komise protože výrazně přečíslují kandidáta. Najděte tedy zlatý střed, který bude vyhovovat vám i kandidátovi.

10. Zapomínáte na své zaměstnance

Uvolnila se vám pracovní pozice a vy ihned přemýšlíte, kam zveřejnit pracovní inzerát? Zkuste se nejprve zamyslet, zda mezi svými zaměstnanci nemáte vhodné kandidáty. Nebo jim alespoň zkuste dát šanci, aby se o místo ucházeli. Nikdy nevíte, zda ve firmě už vhodného člověka nemáte. Nabídnutím nové pozice dostanou vaši zaměstnanci příležitost ke kariérnímu růstu a vy možná objevíte jejich další kompetence, které neměli na předchozím místě šanci ukázat. Můžete být překvapení, i  dlouhodobý zaměstnanec, který zná pozitivní i negativní stránky vaší firmy, může přinést kreativní, originální nebo alternativní řešení, které vaši firmu zase posune.

Co kandidáti při výběrovém řízení ocení?

Co naopak rozhodně kandidáti během výběrového řízení ocení jsme popsali v tomto článku. Důležité je se zaměřit na všechny aspekty. Ať už se jedná o proces zpracování životopisů, pozvání na vstupní pohovor, samotný pohovor nebo zpětná vazba, v každém kroku se můžete kandidátovi zalíbit některou z přidaných hodnot, díky kterým se odlišíte od konkurence a budete to vy, komu dá kandidát při svém finálním výběru přednost. A hlavně nezapomeňte – dodržte vše, co kandidátovi slíbíte. Pokud přijmete nového zaměstnance a již ze startu nebude vše tak, na čem jste se při pohovoru dohodli, tak věřte, že celý proces výběrového řízení budete začínat brzy nanovo.

Pokud ve své firmě nabízíte nové pozice, přidejte svůj inzerát do našich nabídek. Uděláme maximum proto, abychom ho dostali k relevantním kandidátům. Držíme palce při výběru těch nejlepších!

AplikacePráce

Inzerce práce, galerie společností a kariérní stránky s vlastní prezentací. Vyzkoušejte nový pracovní portál, kde jsou firmy hlavními tvůrci.