Čas věnovaný přípravě pracovního inzerátu je čas, který se mnohokrát vrátí. Kvalitní pracovní inzerát totiž umí nejen zaujmout, ale slouží také jako první efektivní filtr vašich kandidátů. Riziko, hrozící v případě, že se pracovní inzerát odbyde, není malé. Typicky budete čelit buď náporu nevhodných kandidátů, jejichž zpracovávání vás bude stát čas a peníze nebo váš inzerát zapadne natolik, že se nakonec nepřihlásí vůbec nikdo relevantní.
Pokud jste uchazeče o zaměstnání zaujali natolik, že se o vaší nabídce chce dozvědět více (například úderným perexem nebo dobře zvoleným pracovním titulem) a rozklikne ji, půjde v zásadě o dvě věci. Inzerát by měl být přehledný, čtivý a měl by obsahovat všechny důležité informace. Na zaujetí kandidáta máte jen několik sekund, nabídky jiných společností jsou jen o pár kliků dál a konkurence je poměrně velká.
Dobrý pracovní inzerát je základním kamenem úspěšného náborového procesu. Můžete nabízet skvělé pracovní místo s ještě lepšími benefity, ale v případě že v prvním kroku neuspějete, nedostanete šanci o nich kandidátovi sdělit cokoliv dalšího. Před vlastním psaním inzerátu je bezpodmínečně nutné dokonale rozumět pracovní pozici, o kterou jde, a stejně tak nárokům kladeným na vaše uchazeče. Vágnost se nevyplácí a dobrý popis klíčové odpovědnosti, náplně práce a požadovaných dovedností a znalostí je naprostý základ. Málokdo se rád hlásí na pozici, která je nad jeho schopnosti a uchazeč by měl být schopen po přečtení vašeho inzerátu rozlišit, nakolik jeho zkušenosti odpovídají tomu, co právě hledáte.
Strukturování inzerátu
Kreativitě se meze nekladou, ale pokud s psaním pracovních inzerátů začínáte, je vhodné držet se základního formátu nebo struktury konkrétního portálu (případně jiného místa, kde inzerujete). Ve většině případů se vyplácí být kreativní jazykem a obsahem, nikoliv formátem. Následující struktura by vám měla pomoct zahrnout všechny potřebné informace a současně by měla být dostatečně přehledná. Typicky pracovní inzeráty obsahují následující prvky, o kterých se dál rozepíšeme:
◾ Název pracovní pozice
◾ Místo výkonu práce
◾ Stručné představení firmy, popřípadě týmu
◾ Popis pracovní pozice a klíčové odpovědnosti
◾ Základní požadavky na uchazeče (kvalifikace a dovednosti)
◾ Benefity, mzda
Jak zpracovat jednotlivé sekce
Popis pracovní pozice
Klíčové je správné označení pracovního místa. Jedná se pravděpodobně o nejdůležitější komponent inzerátu. Někdy může být lákavé vymýšlet jedinečné a kreativní názvy, které na sebe strhnou pozornost lidí hledajících práci, pravdou nicméně je, že podobné experimenty mohou spíše uškodit. Buďte konkrétní a přesní a používejte obecně používané a ověřené názvy pracovních pozic.
Při hledání zaměstnání lidé vyhledávají pomocí klíčových slov. Pokud jim vaše nabídka nebude odpovídat, uchazečům se nezobrazí. Nechoďte tedy kolem horké kaše. Pokud hledáte „marketingového manažera“, ujistěte se, že ho skutečně poptáváte. Do názvu také můžete zahrnout to, zda hledáte zkušeného seniora, nebo zda se na danou pozici hodí spíše junior.
Mzda a místo výkonu práce
V případě, že podporujete home office, je vhodné takovou informaci uvést hned k místu výkonu práce a nepřijít tak o kandidáty, kteří vyžadují flexibilitu. Naopak - pokud je místo výkonu práce dané, mělo by to být na první dobrou jasné.
V ČR nejste (na rozdíl například od Slovenska) povinni uvádět nabízenou mzdu. Dobře zvažte, zda ji uvést chcete. Na jednu stranu je to velmi dobrý filtr a současně jednoduchý způsob jak nastavit uchazečům o zaměstnání očekávání, na druhou stranu si tak můžete zavřít dveře ke kandidátům, kteří by na pozici vhodní byli, ale hledají lépe placenou příležitost.
Většina nestátních společností o finální nabídce jedná až v samotném závěru výběrového řízení a je možné, že vás uchazeč přesvědčí, že za požadovanou mzdu stojí. Pokud jde o kvantitu kandidátů, platí, že více uchazečů se hlásí na pozice, kde je mzda uvedena. Nemusí to ale nutně znamenat, že se přihlásí ten jeden, kterého byste potřebovali.
Stručné představení
Je dobré začít kratším úvodem (zejména pokud jde o pracovní portály s nabídkami různých společností), který představí vaši firmu a popíše tak uchazeči, v jaké společnosti se o místo uchází. Tato část by také měla obsahovat klíčová slova, která uchazečům pomohou rychle zjistit, zda je pracovní pozice zajímá. Zahrňte obor, pracovní pozici a některé relevantní dovednosti a zkušenosti, které by mohly být užitečné. Nezapomeňte kandidátovi komunikovat, proč by měl pracovat právě pro vás - představte si inzerát jako prodejní prostor.
Příklad: (Název společnosti) se specializuje na (odvětví/specializace). Hledáme nadšeného marketingového manažera. Připojte se k našemu nedávno vzniklému týmu, který se nelekne žádné výzvy.. Pokud chcete dál stavět na svých současných zkušenostech a dovednostech, vytvoříme vám k tomu ideální podmínky.
Náplň práce
Po úvodním představení pozice pokračujeme popisem pracovní pozice a náplní práce kandidáta. Po přečtení tohoto oddílu by měl uchazeč v hrubých obrysech rozumět, co se od něj na dané pozici očekává a proč.
Příklad: V rámci marketingového oddělení budete pracovat na přípravě online i offline kampaní. Protože se snažíme zvyšovat efektivitu našich investic do marketingu, jedním z hlavních úkolů bude nastavení vhodného reportingového rozhraní. Pokud vás tedy baví práce s daty, rozhodně k ní bude prostor.
Hlavní odpovědnost
Uveďte také několik hlavních povinností. Rozdělte tuto část do několika menších odstavců. Nebo ještě lépe, použijte odrážky pro lepší přehlednost.
Příklad:
◾ Příprava B2B marketingových materiálů
◾ Správa firemních webových stránek a zajištění toho, aby byly příspěvky optimalizovány s ohledem na SEO
◾ Generování obsahu pro sociální sítě včetně Facebooku, Twitteru, Instagramu a LinkedIn
◾ Vytváření obsahu pro interní i externí komunikaci a propagační materiály
◾ Komunikace s externími agenturami
Požadavky
Nyní máte prostor k uvedení klíčových požadavků na pracovní pozici. Opět může být užitečné požadavky strukturovat pomocí odrážek. Uveďte, zda kandidát potřebuje nějakou formální kvalifikaci (například konkrétní úroveň cizího jazyka, certifikáty nebo vzdělání). Ujistěte se, že objasníte, zda je kvalifikace pro pozici nutná, nebo pouze výhodou. Nastiňte též osobnostní rysy nebo soft skills, které po kandidátovi požadujete. Buďte tak konkrétní, jak je to lze.
Vyhněte se vágním popisům jako jsou “dobré komunikační dovednosti”. Co kandidát doopravdy potřebuje? Jde o prezentační dovednosti, schopnost vyjednávat nebo nadchnout ostatní pro své nápady? Neuvádějte požadavky, které jsou jasné - všichni pravděpodobně chtějí kandidáty “nadšené do práce”. Takové požadavky vašemu inzerátu na informační hodnotě nepřidají. Pokud požadujete někoho, kdo už určité zkušenosti v oboru má, zde máte prostor to zdůraznit.
Příklad:
◾ VŠ vzdělání, obor marketing
◾ 2-3 roky praxe v marketingovém odvětví
◾ znalost Microsoft Office
◾ dobré prezentační dovednosti
◾ angličtina na úrovni C1
Pár slov o společnosti, benefity
Seznam benefitů bývá většinou uváděn až na samém závěru inzerátu, ač to není podmínkou. Opět platí preference kvality nad kvantitou. Mezi benefity by se nemělo objevovat to, co je v odvětví dobrým a běžným standardem (např. čisté pracovní prostředí, přátelský kolektiv apod.). Zmiňte naopak to, co vaše firma nabízí navíc k finančnímu ohodnocení (např. penzijní pojištění, dog friendly office, jídlo na pracovišti apod.).
Čemu se v inzerátu vyhnout
Při psaní inzerátů se často opakuje několik běžných chyb, na které je dobré dát si pozor.
Zbytečný žargon, korporátní jazyk
I když si můžete myslet, že užívání takového typu jazyka může působit profesionálně, zaplavování inzerce zkratkami a žargonem může uchazeče mást, působit zbytečně formálně a chladně. Místo toho používejte jasná, stručná a výstižná slova a slovní spojení. Zkratky a žargon používejte pouze v krajních případech.
Vynechání klíčových informací, prázdné fráze
Vysoká informační hodnota inzerátu je vždy vaší prioritou. Každá věta, která nenese novou informaci by měla být z inzerátu smazána. Dejte pozor na zdánlivě líbivé věty jako “budete týmu pomáhat dosahovat cílů”, které ve skutečnosti nenesou žádnou informací hodnotu a pouze natahují délku inzerátu.
Pravopisné a gramatické chyby
Chyby do inzerce nepatří. Ujistěte se, že jste svůj inzerát několikrát zkontrolovali a nejlépe ještě někdo další provedl potřebné korektury.
Nevhodná struktura
Představte si svůj inzerát jako kus souvislého textu. U čtení podobné nabídky bude velmi obtížné udržet pozornost a kandidáta můžete odradit. Ujistěte se, že používáte kratší odstavce, případně odrážky a že text působí přehledně.
Závěrem
Učený z nebe nespadl a i psaní dobrých pracovních inzerátů je činnost, kterou je třeba si časem osvojit. Inspirujte se u jiných firem, projděte další články o psaní inzerce a nezapomínejte mluvit se svými kandidáty. Ptejte se, co je zaujalo a proč. Časem pro vás bude kvalitní inzerování snazší a snazší.
Komentáře (0)