Moderní životopis online aneb proč se vyplatí mít LinkedIn

Moderní životopis online aneb proč se vyplatí mít LinkedIn

Doba, kdy vám ve výběrovém řízení stačil životopis zpracovaný ve wordu, je už dávno za námi. Využijte moderní přístup ve formě profesní sociální sítě a usnadněte si cestu do nového zaměstnání. Přeci jen, hledání nové práce je dostatečně stresující samo o sobě. 

Na tvorbě životopisu byste si měli dát záležet v každém případě. Životopis totiž může být vstupenkou k vaší vysněné kariéře, ale zároveň má potenciál vám spoustu dveří zavřít ještě před tím, než dostanete příležitost ukázat, co ve vás je. Jak ale správně napsat životopis, abyste nejlépe vynikli mezi ostatními? Je vzorový životopis dostatečné řešení? A co takový online generátor životopisů, vyplatí se? 

Dobrá zpráva je, že tyto ani podobné otázky se vás nemusí týkat, pokud se rozhodnete využívat profil na sociální síti LinkedIn jako svůj online životopis. V tom případě totiž LinkedIn vyřeší vše za vás a vytvoří vám digitální životopis podle údajů, které do něj sami vložíte. A to nejlepší? Komunita členů z oboru lidských zdrojů je na LinkedInu jednou z nejsilnějších, a to z jednoduchého důvodu - používají ji pro nábor. Navíc z vašeho profilu se o vás pravděpodobně dozví více, jelikož už předem ví, jak bude strukturovaný a kde mají hledat informace, které jsou pro ně nejdůležitější.

Pokud se tedy rozhodnete LinkedIn vyzkoušet, měli byste si dát záležet primárně na vašem profilu a prezentaci své osoby jako profesionála v oboru. Horní část vašeho profilu je navíc první věcí, které si uživatel všimne. Mnoho webových prohlížečů často zobrazuje pouze náhled vašeho profilu, a to prvních 300 znaků. Shrnutí v této horní části profilu si tedy pečlivě promyslete. Jak se totiž říká: „Na prvním dojmu záleží“. Jaké jsou další důležité kroky, pokud chceme vybudovat úspěšný profil?

Inspirujte se od úspěšných profilů

Než začnete budovat vlastní profil, může být užitečné prostudovat si jiné úspěšné profily. Zvažte spojení s profesionály a kontakty, které znáte a respektujete, a prohlédněte si jejich profily a životopisy, kde najdete nápady, jaké informace zahrnout. Následně si promyslete informace, které na profilu chcete uvést – např. osobní charakteristiky, cíle, úspěchy nebo odborné informace, které by pro náboráře byly atraktivní. Na začátek uveďte ty nejrelevantnější a nejpoutavější detaily.

Nepodceňte klíčová slova

Když náboráři hledají zaměstnance na obsazení určitých pozic, často využijí funkci vyhledávání dostupnou na mnoha sítích. Čím pečlivěji zvolíte klíčová slova ve svém přehledu, tím je pravděpodobnější, že váš profil bude ve vyhledávání vysoce hodnocen a dostane se k relevantním lidem. V dnešní moderní společnosti se navíc životopisy mohou dostat i k robotům. Umělá inteligence se snaží zjednodušit také HR procesy, a tak začala postupně zkoušet vyhodnocovat životopisy a rozdělovat je do dalších kol. Klíčová slova jsou tedy v tuto chvíli stěžejní. 

Prezentujte své zkušenosti a silné stránky

Předveďte na svém profilu svoji profesionální osobnost. Vaše kvalifikace může přitáhnout pozornost náborářů a potenciálních zaměstnavatelů. Napsali o vás nebo vašem úspěchu na webu? Prolinkujte článek ke svým zkušenostem a propojte všechny vaše úspěchy s výsledky, které jsou veřejné i na jiných sítích. 

Uveďte také všechny vaše relevantní pracovní zkušenosti. K jednotlivým pozicím připište název firmy, data a místo působení, náplň práce i dosažené úspěchy. Pokud má daná firma také vlastní LinkedIn profil, a vy ji na svém profilu uvedete, může se na vás přes ni dostat náborář, který vyhledává přesně v tomto oboru. 

A samozřejmě nezapomeňte na vzdělání, které by nemělo chybět v žádném životopise. Díky této sekci se dokonce můžete spojit s vašimi bývalými spolužáky. Opět uveďte časové období studia, název školy a studovaného oboru, a také získaný titul.

Nezapomeňte se prodat

O člověku mohou hodně vypovědět pracovní zkušenosti, vzdělání, dobročinná činnost nebo získané dovednosti, které mohou ostatní uživatele potvrdit a podpořit vaše schopnosti referencí. Požádejte své přátelé nebo kolegy, aby vám napsali na profil hodnocení, které mohou propojit s jednotlivými dovednostmi nebo pracovní pozicí.

Sekce „o mně“ je ideální příležitostí k tomu se představit. Můžete zde upoutat pozornost a konkrétně uvést, na čem aktuálně pracujete, co považujete za své úspěchy, jaká spolupráce nebo činnost vás nejvíce posunula a proč.

V závěru můžete zmínit, jak byste byli přínosem těm, kdo by s vámi začali spolupracovat a co nového můžete do jejich firmy nebo projektu přinést. Tato sekce opět vyžaduje pozornost na klíčová slova, jelikož se uživateli zobrazí jen prvních pár znaků. Pokud zaujmete, rozklikne si zbytek a dozví se o vás více. Uveďte také kontaktní údaje, alespoň e-mail, na kterém je vás možné zastihnout.

Na závěr můžete popsat i své nepracovní já a doplnit své zájmy a koníčky. Vašemu profilu to dodá osobitější vzhled a můžete tak opět navázat nová spojení.

Jazykové mutace

Pokud je váš profil v českém jazyce, ale vaše zkušenosti jsou primárně z mezinárodních firem, případně cílíte na zahraniční trh a firmy, určitě je dobré si nastavit zobrazení vašeho profilu například v angličtině, případně v jiné jazykové mutaci, na kterou cílíte a ve které chcete komunikovat.

URL adresa vašeho profilu

Aby se váš profil jevil důvěryhodnější, je dobré si v URL adrese změnit vygenerované znaky na vaše jméno. V nastavení (https://www.linkedin.com/in/XXX) si místo XXX můžete zadat své jméno v libovolné kombinaci. Můžete si tak sami určit, jak se bude váš profil zobrazovat při vyhledávání v URL adrese.

Buďte aktuální

Jak se mění vaše názory nebo pracovní zkušenosti, pyšníte se s novými úspěchy, stejně byste měli aktualizovat také vaši profilovou či úvodní fotku. Pokud chcete se svým profilem na LinkedIn zapůsobit, být součástí komunity a hledat si novou práci, určitě nebudete patřit mezi top zobrazované profily, pokud nebudete mít vloženou profilovou fotografii. Pozor také na to, aby byla v kvalitním rozlišení a působila profesionálně. Doporučujeme vložit takovou, která je opravdu aktuální a nepochází například z maturitního tabla před deseti lety. 

Zároveň aktualizujte také vaše nově nabyté dovednosti a schopnosti. Absolvovali jste dlouhodobé školení, udělali jste si kurz, získali certifikát nebo ocenění za váš produkt? S tím vším se určitě pochlubte. Povýšili vás v zaměstnání, dohodli jste se na spolupráci s významným klientem? Sdílejte novinky v příspěvcích a diskutujte s ostatními profesionály.

Pozor na chyby

Nezapomeňte, že cokoliv na vašem profilu můžete kdykoliv upravit nebo změnit. Přesto si ale dávejte pozor na překlepy nebo gramatické chyby. Váš profil by měl působit jasně a profesionálně.

Buďte aktivní

Váš profil může vypadat sebereprezentativněji, avšak obrázek si na vás mohou uživatelé udělat i dle toho, jaké příspěvky sdílíte, jaké stránky sledujete, co komentujete nebo jakým způsobem se vyjadřujete u jiných příspěvků. Pokud se na svém profilu například prezentujete jako velmi seriózní obchodník, ale vaše aktivita je naopak vulgární, určitě si tak neuděláte dobrý dojem na žádného náboráře. Pokud ale chcete podpořit profesní důvěryhodnost a zlepšit vaši viditelnost, určitě je dobré pravidelně přispívat a komunikovat v rámci profesní sítě zajímavosti z vašeho oboru. 

Zároveň se snažte budovat vlastní síť kontaktů. Navazujte nová spojení, zapojujte se do diskuzí, komentujte příspěvky svých blízkých, gratulujte jim k úspěchům. V budoucnu se vám může jejich zpětná vazba nebo pomoc při hledání práce hodit.


Ať už budete budovat svůj profil na LinkedIn nebo vylepšovat svůj životopis v jiné formě, vždy je potřeba si na něm dát záležet. Je to první forma setkání s potencionálním zaměstnavatelem, na základě kterého se rozhoduje, zda vás přizvat na pohovor či ne. Zkušenosti, praxe a osobní předpoklady jsou pro vykonávaní práce jistě stěžejní, nicméně při neatraktivním životopisu můžete zapadnout mezi průměrné žádosti. Prodejte tak nejen své znalosti, ale i formu, kterou se prezentujete.

AplikacePráce

Inzerce práce, galerie společností a kariérní stránky s vlastní prezentací. Vyzkoušejte nový pracovní portál, kde jsou firmy hlavními tvůrci.