AplikacePráce.cz

Jak poznáte, že jste na pohovoru zapůsobili?

Napsal: AplikacePráce | 25. srpna 2021
Sdílet:
Jak poznáte, že jste na pohovoru zapůsobili?

Pokud existuje něco, co lidi ucházející se o zaměstnání přivádí k šílenství, je to nejistota. Po pohovoru uchazeči pociťuji, že si vedli velmi dobře, nebo že naprosto selhali. Poté tráví několik hodin a mnohdy i dní přemýšlením o každém detailu pohovoru a taky tím, co mohli udělat jinak a lépe. Těmito úvahami však konstruktivního řešení nedosáhnou.

Pokud po pohovoru nemůžete myslet na nic jiného, zhluboka se nadechněte. Podle průzkumu společnosti Management Recruiters International většina uchazečů o práci absolvuje tři a více pohovorů než získá zaměstnání. První pracovní pohovor je však významným krokem vpřed.

Je jednoduché dostat se do stavu pochybností a přemýšlení nad tím, co se na pracovním pohovoru stalo. Lidská komunikace je ve své podstatě obrovským zmatkem, ve kterém dochází k mnoha nedorozuměním. Tím, že si vyzkoušíte několik pracovních pohovorů, postupně získáte schopnost lépe pochopit nesrozumitelné situace. Zamračila se recruiterka, protože se jí nelíbily Vaše odpovědi, nebo se zrovna necítila dobře? Bylo to dobré nebo špatné znamení?

I když nejspíš nebudete moci se stoprocentní jistotou říct, co si náborář myslí, mezi úspěšnými pohovory existuje několik společných trendů, které nakonec vedou k pracovní nabídce. V tomto článku si ujasníte, zda jste zaznamenali jeden nebo více signálů, které vám napoví, jestli Váš pohovor proběhl dobře.

Pohovor trval delší dobu

Náboráři a náboroví manažeři neradi ztrácí čas. Pokud mají pocit, že nejste pro danou pracovní pozici nejvhodnější, mohou pohovor klidně zkrátit.Mějte však na paměti, že mnohdy existuje více než jedno možné vysvětlení nastalé situace. Jestliže Váš pohovor skončil dříve než jste očekávali, nemusí to být špatným znamením. Mohlo dojít k mimořádné situaci, kdy bylo třeba náboráře na jiném místě. Rozhovor, který probíhá déle, než jste očekávali může být známkou toho, že jste si vedli dobře. Pokud se Vám to nestane, neznamená to hned, že je něco špatně a že jste automaticky vyřazeni.

Náborář si užíval konverzaci

Věnujte pozornost řeči těla i celkovému chování vedoucího pohovoru. Pokud se Vám jeví uvolněně, je ponořen do toku konverzace a soustředí se na to, co říkáte, jsou to rozhodně dobré signály. Na druhou stranu se snažte co nejméně soustředit na opak. Pokud se Vám zdá náborář rozrušený, je možné, že kandidát už je předvybraný a jednoduše bylo rozhodnuto, že budou provedeny i zbývající pohovory, aby bylo „splněno“. Dalšími faktory může být pracovní stres, blížící se termíny splnění projektu nebo nemoc. Zachovejte svou profesionalitu a snažte se soustředit na konverzaci.

Nečekané otázky

Na některých pohovorech můžete být požádáni, abyste vyřešili hádanky, popsali sebe samotné třemi slovy nebo abyste třeba napsali report imaginárnímu klientovi. Pokud se Vás vedoucí pohovoru táže na nějaké technicky obtížné či zvláštní otázky, nesnaží se Vás nijak oklamat. Záměrem je obvykle odhadnout, jak přistupujete k neočekávané situaci. Vaše odpověď na záludnou otázku může poskytnout tazateli vhled do Vaší kreativity a schopnosti vypořádat se s tlakem. Je to něco, co Váš životopis (bez ohledu na jeho kvalitu) nedokáže sdělit.

Jestliže nejste fanouškem těchto podivných otázek, nezoufejte. Pamatujte si, že tazateli pravděpodobně nezáleží na přesné nebo správně odpovědi. Vedoucí pohovoru chce získat vhled do vaší logiky, zjistit, jak nad problémy uvažujete.Tady je několik strategických rad pro zodpovězení takovýchto zvláštních otázek:

  • Nejhorší, co můžete udělat je pokrčit rameny a říct, že nevíte. Jde tady přece o prokázání Vaší kreativity, díky které získáte plusové body!
  • Ujistěte se, že rozumíte otázce. Tím mimo jiné získáte čas na přemýšlení nad odpovědí. Poté postup řešení problému popište zcela od začátku. Je v pořádku vytvářet hypotetické situace. Jasně definujte své předpoklady a zaměřte se na co nejlepší předvedení svých myšlenkových a komunikačních dovedností, ne na získání co nejlepší odpovědi.

Proběhla prohlídka kanceláře nebo jste se setkali s dalšími lidmi, kteří ve firmě pracují

Prohlídka prováděná náborovým manažerem má větší hodnotu než rutinní prohlídka, kterou náborář dělá. Pokud si budoucí zaměstnavatel vymezil čas, aby Vás mohl provést po kanceláři a setkali jste se s potencionálními kolegy, je pravděpodobné, že si Vás dokáže představit jako součást týmu. Využijte tuto příležitost, abyste udělali dobrý dojem a získali náhled a cit pro firemní kulturu a své budoucí spolupracovníky.

Náborář se Vám snaží ukázat pozici i společnost v co nejlepším světle

Když zabíhá vedoucí pohovoru do podrobností týkajících se výhod společnosti, platu a benefitů, které vypadají velmi lákavě, pokračuje skvělou kulturou, která ve společnosti vládne, snaží se Vám pozici „prodat“. Je dobré si to připomenout, poněvadž když s Vámi náborář vede pohovor, i Vy vedete pohovor s ním.

Náborář se ptá na konkrétní otázky týkající se Vašeho nástupu

Proces přijímání pracovníků nekončí přijímacím pohovorem. V závislosti na pracovní pozici mohou být vyžadovány lékařské prohlídky, školení a různá další opatření. Pokud chce náborář znát konkrétní termíny nebo datum, kdy můžete nastoupit, máte dobré předpoklady, že je Vaše přijetí skutečně zvažováno.

Další plán

Velmi dobrým znamením, že Váš pracovní pohovor proběhl dobře je, že máte při odchodu z prvního kola naplánované datum příštího kola pohovoru. Jiným dobrým znamením je, že náborář mluvil konkrétně ohledně očekávání a zodpovědnosti, které daná pozice vyžaduje. Náborář s Vámi mluví, jako byste již byli součástí týmu. Používaný jazyk může poskytnout vodítka k porozumění tomu, co si vedoucí pohovoru myslí. Zaměřte se na rozdíl v následujících větách:

„Když začnete, Váš zácvik bude trvat po dobu tří dnů.“

„Noví zaměstnanci mají tři dny na zácvik.“

Vnímáte ten rozdíl? Pokud Vás náborář již označuje jako zaměstnance, může to znamenat, že si Vás na dané pozici dokáže představit.

Náborář se zajímá o to, zda máte další nabídky

Pokud se vedoucí pohovoru začíná zajímat o další pracovní pozice, o které se ucházíte, obvykle to může znamenat obavy, aby Vás nenajala konkurenční firma dříve. Mohou se zeptat nenápadně, například: „Jak se Vám daří při hledání zaměstnání?“ nebo mohou jít rovnou k věci: „Zvažujete nějaké další nabídky práce?“ Ať tak či onak, obvykle to signalizuje, že jste na pohovoru udělali skvělý dojem a daná společnost ví, že má konkurenci. (Pokud náborář zmíní, že se na danou pozici hlásí mnoho dalších zájemců, může to být způsob, jak Vám dává najevo, že se pro práci příliš nehodíte.)

Dostali jste rychlou odpověď na e-mail zaslaný po pohovoru

Z minulého článku víte, jak je důležité po pohovoru zaslat poděkování. Využili jste tuto radu a napsali přátelský osobní email? Jestliže jste obdrželi odpověď téměř okamžitě a náborář Vám v ní děkuje za Váš čas a sděluje, že brzy napíše další postup, je to dobré znamení. Rychlá odpověď je potvrzení, že na Vás ve firmě myslí a chtějí Vás v dalším kole pohovoru. V nejlepším případě se v e-mailu dočtete i informace o následujícím postupu. Nezapomeňte odeslat děkovnou odpověď.

Pozitivní zpětná vazba

Jestliže jste po zodpovězení otázek dostali pozitivní zpětnou vazbu, je to dobré znamení! Tazatel může poskytovat zpětnou vazbu i prostřednictvím neverbálních signálů, proto je vnímejte. Pokud se během odpovědi náborář usměje, spokojeně pokyvuje hlavou nebo reaguje komentáři typu: „To je přesně to, co by se pro danou pozici hodilo“, může to znamenat, že je Vámi nadšen.

Při zvažování těchto aspektů myslete na to, že nemusí být odhad absolutní. Pouze slouží ke zhodnocení toho, jak pohovor probíhal. Bez ohledu na to, jak sebevědomě (nebo také ne) se po pohovoru cítíte, odhad je vždy pouze odhadem do doby, než dostanete zpětnou vazbu ze strany společnosti, ve které se ucházíte o místo. Jestliže z prvního kola nemáte dobrý pocit a přesto jste pozváni do druhého kola, připravte se na něj jak nejlépe umíte, udělejte maximum.

Nakonec i Vy sledujte, co díky pohovoru můžete zjistit o firmě. Věnujte pozornost všem výstražným znamením. Pokud náborář mluvil špatně o osobě, kterou máte nahradit, nedokázal jasně vysvětlit náplň práce nebo během pohovoru neustále kontroloval svůj telefon, zvažte, jaké by bylo s ním pracovat. Nenechte se pohltit analyzováním svého výkonu a toho, zda byl Váš pohovor úspěšný či nikoli do té míry, že zapomenete vzít v úvahu všechno ostatní.

Komentáře (0)

Přidat komentář