Jak přijímat zpětnou vazbu: Hlavně nemlčte

Jak přijímat zpětnou vazbu: Hlavně nemlčte

Jak přijímat zpětnou vazbu: Hlavně nemlčte

Pohovor jste úspěšně zvládli a máte novou práci. Gratulujeme! Jestli si ale myslíte, že máte stresující období plné pohovorů s (budoucími) nadřízenými za sebou, bohužel vás zklameme. I v nové práci vás čeká rozebírání motivace, výsledků a pracovních ne/úspěchů na pravidelné bázi. Tentokrát v rámci hodnotících rozhovorů. Každá firma má pro ně svůj název, ale bez ohledu na to, zda se vám v kalendáři objeví „status“, „1-to-1 retrospektiva“, „feedback“ nebo něco ještě jiného, průběh bude podobný. 


Feedback je sice dar, ale na rozdíl od opravdových dárků, není jednoduché ho dávat ani přijímat. Proto jsme pro vás připravili několik tipů, jak zpětnou vazbu přijímat jako profesionál. 


Buďte otevření tomu, co přijde

Ze školních lavic jsme možná zvyklí kritiku jen mlčky přijímat, v duchu ji odmítat, nebo pouštět jedním uchem dovnitř a druhým ven. Jenže to v pracovním životě není dobrá strategie. Kvalitní nadřízený to s vámi myslí dobře a skutečně vám chce pomoct. Proto jeho názor pozorně vyslechněte a snažte se pochopit jeho pohled na věc. Zamyslete se, zda podobné připomínky nepřicházejí z více stran a zda na nich nebude něco pravdy. 


Požádejte o pomoc

Jestliže nadřízený komentuje vaše nedostatky, měli byste společně hledat řešení. Pokud se k tomu nadřízený nemá, nebo víte, že to sami nezvládnete, požádejte ho o pomoc. Je i v jeho zájmu, abyste dostali prostředky, díky kterým se zlepšíte, třeba školení nebo mentoring. 


Podělte se o svůj pohled

To že si vyslechnete feedback neznamená, že s ním musíte bezpodmínečně souhlasit. Během rozhovoru byste měli dostat prostor se vyjádřit, vysvětlit své jednání, doptat se na to, co vám není jasné. To, že reagujete, je bráno jako plus – že se zajímáte a snažíte se o zlepšení. Pokud prostor nedostanete automaticky, řekněte si o něj. 


I vy dávejte feedback

Stejně jako dává nadřízený feedback vám ohledně vaší práce a působení v týmu, dejte feedback i vy jemu. Asi sami cítíte, že vám nepřísluší komentovat všechny části jeho práce, ale u některých je to naopak žádoucí. Cítíte z něj podporu? Jaký je jeho vliv na fungování týmu? Co by mohl udělat pro to, abyste práci vykonávali snadněji? Řekněte mu to. I on se chce zlepšovat. 


Pamatujte, že zpětná vazba je obousměrná. Spíše je zvykem, že feedback iniciuje nadřízený. Ale pokud se tak neděje, přihlaste se o něj sami. I vy máte za komunikaci s nadřízeným zodpovědnost. 


Otevřená komunikace prospívá všem zúčastněným, proto se nebojte promluvit a podělit se o své myšlenky. Pokud zjistíte, že váš hlas není vyslyšen, zvažte, zda jste skutečně na správném místě. 


Třeba u nás ve Freelu si na otevřenosti zakládáme. Dáváme si pravidelně feedback na 1-to-1 i týmové retrospektivě. Motivaci a inspiraci sdílíme jednou za měsíc na Majáku a každý den ve vlákně na Slacku. Firemní kulturu kultivujeme svým příkladem a šíříme know-how prostřednictvím Byznys Wiki


Pokud budete mít z feedbacku přece jen těžkou hlavu, věřte, že ani pro vašeho šéfa nemusí být vždy příjemný. Přečtěte si podrobný článek o dávání a přijímání feedbacku, díky kterému pochopíte problematiku více do hloubky. 

Freelo Bay s.r.o.

Jsme online aplikace, ve které týmy řeší svou pracovní agendu. Úspěšně konkurujeme Basecampu, Trellu nebo Asaně.