AplikacePráce.cz

Jak udělat dobrý první dojem na pohovoru

Napsal: AplikacePráce | 12. května 2021
Sdílet:
Jak udělat dobrý první dojem na pohovoru

Hledáte novou práci, a právě Vás pozvali na pohovor? Gratulujeme! Máme pro Vás několik tipů, jak se na pohovor připravit a jak vyniknout mezi ostatními kandidáty. I ti nejchytřejší a nejkvalifikovanější se musí na pracovní pohovor dobře nachystat. Přeci jen, štěstí přeje připraveným a schopnost uspět na pohovoru se každý z nás učí. Žádné druhé šance bohužel většinou neexistují. Jak tedy na to?  


  1. Procvičujte neverbální komunikaci

Kouzlo spočívá v prokázání Vašeho sebevědomí. Stůjte rovně, navazujte oční kontakt, mějte pevný stisk ruky. Tento první neverbální dojem může být perfektním začátkem – nebo taky rychlým koncem vašeho pohovoru. Bylo zjištěno, že více než 65 % naší komunikace je právě neverbální. 


  1. Zvolte adekvátní oblečení

Ačkoli v některých společnostech neuznávají formální dress code, neopravňuje Vás to, abyste si na pohovor oblékli džíny s dírami na kolenou a pohodlnou mikinu. Dejte si na oblečení záležet. Buďte upraveni. Zda si vezmete oblek či sportovní sako / pouzdrové šaty nebo tmavé kalhoty a košili, záleží na firemní kultuře a pozici, na kterou se hlásíte.


  1. Nemluvte příliš 

Může se stát fatální chybou, když řeknete případnému zaměstnavateli více než potřebuje vědět. Jestliže jste se na pohovor nepřipravili, můžete být při zodpovídání otázek zmatení. Připravte se na pohovor nejen přečtením inzerátu, ale také projděte web firmy a podívejte se na sociální sítě. Porovnejte své dovednosti s požadavky, které jsou kladeny na danou pozici a vztahujte vše pouze k tomuto aspektu. 


  1. Poslouchejte

Jeden z nejdůležitějších typů – poslouchejte. Od samého začátku pohovoru Vám druhá strana sděluje informace přímo, ale i nepřímo. Pokud toto nebudete vnímat, unikne Vám mnoho informací. Mezi dobré komunikační dovednosti patří poslech i informování druhé osoby, že jste slyšeli, co bylo řečeno. Ujistěte v tom druhou stranu. Sledujte ji a přizpůsobte jí styl i tempo komunikace.


  1. Používejte vhodný jazyk

Samozřejmě, že byste během pracovního pohovoru měli používat formální jazyk s termíny, které se váží k dané pozici. Vyvarujte se jakýchkoli nevhodných či slangových slov nebo odkazů na věk, rasu, náboženství, politiku nebo sexuální orientaci. Kdybyste se to takové prekérní situace přece jen dostali, zkuste elegantně vybruslit. Například řekněte, že si nejste zcela jisti, zda to má s Vaší pracovní pozicí nějakou souvislost.  


  1. Nevzbuzujte dojem zoufalosti

Při rozhovoru s přístupem „prosím, hlavně mě přijměte“ vypadáte méně sebevědomě a zoufale. Při pohovoru se snažte působit klidně, sebevědomě a trpělivě.


  1. Pokládejte otázky 

Většinou budete na pohovoru dotázání, zda Vás ještě něco zajímá. Většina kandidátů odpoví, že ne. Špatná odpověď! Součástí znalosti toho, jak vést rozhovor je připravenost klást otázky, které prokazují zájem o dění ve společnosti. Kladení otázek Vám také dává příležitost zjistit, jestli je pro Vás místo, o které se ucházíte, to pravé.


  1. Nebuďte příliš přátelští

Pohovor je profesionální setkání, na kterém se často mluví o práci. Nejde Vám o získání nového kamaráda. Vaše úroveň familiárnosti by měla kopírovat chování druhé strany. Je důležité vnést do pohovoru energii a nadšení a klást otázky, ale nepřekračujte svou pozici jako kandidáta hledajícího práci.


  1. Buďte skromní

Váš postoj hraje klíčovou roli v úspěšnosti pohovoru. I když jde o to, abyste předvedli svůj nejvyšší výkon a nejlepší schopnosti, přehnané sebevědomí je spíše na škodu. Stejně tak uškodí příliš rezervované chování. Je důležité zachovat rovnováhu mezi profesionalitou a skromností.


  1. Odpovězte na otázky

Na pohovoru budete tázání na zkušenosti dokazující Vaše schopnosti potřebné pro pozici, na kterou se hlásíte. Můžete být požádáni, abyste mluvili o době, kdy jste učinili rozhodnutí, na které nejste pyšní, o době, kdy jste projevili vysokou míru vytrvalosti nebo jste se rozhodli třeba pod časovým tlakem a s omezenými informacemi. Rozmyslete si proto, co chcete, aby se o Vás Váš budoucí zaměstnavatel dozvěděl. V tomto případě můžete prokázat své schopnosti a mluvit o svých užitečných dovednostech. 



Komentáře (0)

Přidat komentář