Ucházet se o pozici v marketingu poskytuje širokou škálu profesních příležitostí. Správné pochopení toho, jak vstoupit do světa marketingu, vám pomůže efektivněji nastartovat vaši kariéru jako marketingový specialista. V tomto článku vám proto poskytneme užitečné tipy, jak na to.
Kdo je marketingový specialista neboli markeťák?
Výraz marketingový specialista častěji nahrazujeme termínem markeťák, ale v praxi se setkáme i s mnoha dalšími jmény, jako je digitální marketér, PR specialista, správce PPC kampaní, SEO specialista, manažer sociálních sítí a mnoho dalších, v závislosti na konkrétní specializaci v marketingu.
Jak sami vidíte, marketing je rozsáhlá disciplína, která se nelimituje pouze na online a off-line marketing. Marketingový specialista, ať už je jeho specializace jakákoli, se podílí na propagaci značky, produktů a služeb. K tomu může využít širokou škálu komunikačních nástrojů, aby co nejefektivněji oslovil cílovou skupinu dané značky.
Nejprve si rozmyslete, na co se chcete zaměřit
Vzhledem k tomu, z kolika specializací marketingu si dnes můžete vybírat, byste si v první řadě měli utřídit si informace o veškerých možnostech, které se vám nabízejí. Seznamte se s běžnými marketingovými rolemi a promyslete si, na co se zaměříte. V současné době rozlišujeme celou řadu druhů marketingu, nicméně mezi ty základní řadíme:
◾ tradiční marketing: televizní, rozhlasová a tištěná reklama,
◾ digitální marketing
◾ obsahový marketing,
◾ výkonnostní marketing,
◾ marketing na sociálních sítích,
◾ e-mailový marketing,
◾ event marketing,
◾ affiliate marketing,
◾ produktový marketing,
◾ a mnoho dalších.
Specialista odvede svoji práci lépe
Přestože dnes existuje mnoho pracovních míst, které prolínají více oblastí marketingu, rozhodně to neznamená, že byste měli být expertem na vše. I když byste při práci v marketingu měli mít o všech jeho odvětvích dobré povědomí, je potřeba si říci, že specializovaný marketér vždy odvede svoji práci lépe než „univerzální“ pracovník.
Možná jste si při procházení inzerátů už také všimli, že některé firmy hledají dokonce „všeználka“, který ovládá PPC, SEO, PR, sociální sítě, copywriting, grafiku a tak dále. Některé společnosti tímto způsobem chtějí ušetřit své náklady, ale neuvědomují si, že to ve výsledku vlastně vůbec efektivní není.
Pokud se specializujete na určitou oblast marketingu, v níž se neustále vzděláváte a zdokonalujete, budete pro firmu daleko větším přínosem, než kdybyste pokryli všechny úkony marketingu.
Sebevzdělání je váš start i cíl
V moři marketingu plave mnoho ryb a pokud nechcete být sežráni většími žraloky, musíte na sobě hodně pracovat. To ale neznamená, že byste měli čekat, až z vás budou experti, než si začnete hledat solidní místo v marketingu. Naopak je dobré si hned na začátku přiznat, že nikdy nebudete znát a umět vše.
Zaměřte se na jednu oblast marketingu a v té si neustále prohlubujte své znalosti. Jakmile si zvolíte svoji marketingovou specializaci, udělejte si průzkum dalších potřebných dovedností, které byste měli ovládat a ty dále rozvíjejte. Můžete například zvážit absolvování certifikačního kurzu pro relevantní dovednost, který vám pomůže vyniknout.
Marketing je velmi dynamický obor, zejména pak online marketing, takže si svoje know-how musíte bez ustání doplňovat, sledovat aktuální trendy, technologie i aktuální náladu společnosti a tomu všemu se přizpůsobovat.
Kurzy, webináře a školení
Ať už máte titul v oboru či nikoli, nikdy nepodceňujte důležitost sebevzdělávání, například prostřednictvím knih, kurzů, workshopů, konferencí a tak dále. Nečekejte, že vás někdo jiný vše naučí. Buďte iniciativní.
Vydat se na dráhu marketéra znamená upsat se celoživotnímu samostudiu. Čím aktivnější navíc budete, tím více plusových bodů získáte ve výběrovém řízení. Zde jsou příklady některých internetových zdrojů, které poskytují kurzy, školení, webináře a další formy vzdělávání a kde můžete čerpat potřebné znalosti:
◾ kurzy od Googlu: Digitální garáž či Academy for Ads
◾ vimvic.cz,
◾ dTest.cz,
◾ vzdelavejse.cz,
◾ seduo.cz,
◾ marketingobsahem.cz,
◾ akademie.vceliste.cz,
◾ seologer.cz,
◾ prazskybarcamp.cz,
◾ marketingon.cz
◾ naucmese.cz
◾ a mnoho dalších…
Teprve praxe z vás udělá mistra
Samotná teorie je důležitá, ale pokud ji nedokážete uplatnit v praxi, k ničemu vám nebude. To moc dobře ví náboráři ve firmách a nejspíš i vy sami. Získat praxi bez praxe není snadné, ale rozhodně ani nemožné.
Získávejte zkušenosti krůček po krůčku
I když může být oříšek najít hned práci v marketingu na plný úvazek, existuje mnoho pracovních příležitostí pro začínající marketingové specialisty. Hledejte dočasnou práci, stáž nebo se pusťte do marketingu na volné noze. Tento typ práce může být užitečným způsobem, jak sestavit životopis, který potřebujete, naučit se novým dovednostem a získat cenné zkušenosti.
Malé práce vedou k velkým příležitostem
Jakékoli sebemenší práce v marketingu mohou být skvělým způsobem, jak poznat nové lidi v oboru. Můžete dokonce najít i mentora, který je ochoten vám poskytnout potřebné reference. Touto cestou také můžete objevovat nejrůznější pracovní příležitosti a posilovat svoji profesní síť.
Menší práce v marketingu navíc často přímo vedou k větším příležitostem. Pokud například dobře fungujete v roli stážisty v digitálním marketingu, může se společnost klidně rozhodnout, že vás najme na plný úvazek.
Buďte iniciativní
Pro začátek můžete zkusit získat například stáž v marketingové agentuře nebo nabídnout vašim známým, že jim budete spravovat sociální sítě zdarma. Nebojte se být aktivní také na sociálních sítích, jako je LinkedIn, Twitter či Facebook, kde se můžete vyjadřovat k relevantním příspěvkům, a to jak veřejně na zdi, tak i v odborně zaměřených skupinách. Zejména LinkedIn je velmi užitečný pro získávání kontaktů a seznamování se s lidmi z oboru.
Využijte facebookové skupiny
Svoje štěstí můžete zkusit i brouzdáním facebookovými skupinami zaměřenými přímo na marketing, jako jsou například:
◾ „Marketeri, copywriteri, SEO optimalizátori ;)“,
◾ „Práce – marketing, reklama, média a PR“,
◾ „Obsahový marketing (nejen na internetu)“,
◾ „Staráme se o marketing (a sociálno)“,
◾ „#HolkyzMarketingu“
◾ a další, kde můžete nejen objevovat aktuální nabídky, ale také přidat svůj vlastní, originální inzerát, reagovat na jednotlivé příspěvky a zapojovat se do diskuzí.
Napište životopis jako markeťák
Co to znamená? Že by váš životopis neměl vypadat, jako byste se ucházeli o pozici account manažera nebo web developera. Stejně jako vytváření reklamní kampaně i sestavování kvalitního životopisu podléhá cílové skupině, a to jak obsahově, tak vizuálně.
Zjistěte si proto co nejvíce relevantních informací o vašem potenciálním zaměstnavateli a využijte tyto vědomosti ve svůj prospěch. Ukažte, že umíte zvolit správný styl a tón hlasu a prodat svoji značku (sebe).
Zaujměte v prvních vteřinách
Vaše profese vás už nejspíš naučila, že když nezaujmete cílového zákazníka do několika sekund, máte prohráno. I na toto myslete i při tvorbě svého životopisu. Bojíte se, že je to pro vás příliš velký oříšek? Použijte vzor prověřeného životopisu Marketingový specialista, který vás detailně provede jednotlivými kroky tvorby úspěšného životopisu a pomůže vám vyniknout mezi ostatními.
Životopisem to nekončí
Kromě životopisu může své šance na pozvání k pohovoru zvýšit také dobře zpracovaným profilem na LinkedInu. Takže pokud jste ho doteď zanedbávali, je nejvyšší čas to napravit. A dejte si na tom opravdu záležet.
Kromě životopisu po vás firma může požadovat také motivační dopis. V takovém případě pamatujte, že nejdůležitější je být stručný, jasný a konkrétní. Svoje dovednosti v průvodním dopise dokládejte konkrétními zkušenostmi, používejte akční slovesa a buďte originální. Napište dopis tak čtivě, že si ho personalista bude chtít přečíst dvakrát.
Co když nemáte zkušenosti v marketingu?
Pokud máte stávající pracovní zkušenosti pouze z jiných oblastí, než je marketing, popřemýšlejte, jaké dovednosti, které jste se v daném prostředí získali, se dobře promítají do práce marketéra. Zkuste podobné odpovědi najít také v kurzech, aktivitách a čemkoli jiném, co jste dělali v minulosti.
Hledejte shodu mezi dovednostmi, o kterých víte, že máte, a těmi, které jsou zdůrazněny v popisu práce, ze které jste nadšení. Zdůrazněte tyto přenositelné dovednosti ve svém životopise a buďte připraveni je vyzdvihnout i během pohovoru.
Zviditelněte se online portfoliem
Máte-li už nějaké zkušenosti z práce na volné noze, nezávislých projektů nebo třeba v agentuře, sestavte si své online portfolio. Mít vlastní webové stránky prokazuje vaši iniciativu a odlišuje vás od ostatních kandidátů na stejnou pracovní pozici. Ve svém online portfoliu se pochlubte všemi kampaněmi a projekty, na nichž jste se kdy podíleli. Zahrnout můžete i menší případové studie.
Vaše online portfolio je navíc ideálním prostředím, v němž můžete vyprávět svůj příběh. Napište, co vás přivedlo k marketingu, co vás na něm nejvíce baví a jak se chcete posouvat dál. Nezapomeňte tu také shrnout váš životopis, ať čtenáři vědí, kdo jste a jakým pro ně můžete být přínosem.
Pohovor je váš vlastní marketing
Buďte u pohovoru sebejistí, ale upřímní. Nechcete se přeci potenciálnímu zaměstnavateli chlubit dovednostmi, které nebudete moci doložit. Buďte seriózní a podělte se o svoji touhu se rozvíjet, stejně jako o svoji vizi, jak přispívat k rozvoji a růstu společnosti.
Sdělte náboráři o klíčových dovednostech, kterými disponujete, které teprve začínáte rozvíjet a povězte mu o způsobech, jakými toho dosahujete. Dejte si ale pozor, abyste nepůsobili, jako byste věděli všechno.
Pracovat v marketingu znamená také vědět, že se máte neustále co učit a přizpůsobovat se změnám v tomto oboru. Sdělte svůj příběh a dokažte, že jste nejvhodnějším kandidátem na tuto pozici. Pamatujte, že získání práce marketingu je především o marketingu sebe sama.
Komentáře (0)