Kaufland kariéra | Asistent/ka prodeje: Rychlé tempo a fyzická zátěž, ale 27 dní dovolené

Kaufland kariéra | Asistent/ka prodeje: Rychlé tempo a fyzická zátěž, ale 27 dní dovolené

Zajímá vás, jak probíhá výběrové řízení ve společnosti Kaufland? Plánujete se ucházet o místo nebo už máte domluvený pohovor? V obou případech je tu pro vás Mystery Hiring, díky kterému zjistíte nejaktuálnější informace z náborového procesu přímo od hodnotitelů, kteří jím právě prošli. V dnešní reportáži vám naše hodnotitelka popíše, jak pochodila ve výběrovém řízení na pobočce v Brně. 

Jak se přihlásit: navštivte kariérní web

Pro uchazeče o zaměstnání Kaufland připravil kariérní stránky jobs.kaufland.com. Díky výhradnímu zaměření webu na kariérní obsah mohou zájemci firmu lépe poznat, přečíst si zkušenosti zaměstnanců a seznámit se s firemními hodnotami, úspěchy, benefity a firemním vztahem ke společenské odpovědnosti. Na stránkách nechybí ani detailní popis průběhu výběrového řízení a možnost založení vlastního profilu, díky kterému lze snáze žádat o práci, reagovat na inzeráty a upravovat je.

Volná místa můžete vyhledávat podle města či nabízené pozice. Reagovala jsem na pozici „Asistent prodeje (ž/m), Brno – Ponava“.

U každé vybrané pracovní pozice najdete požadavky, výhody a benefity a také důvody, proč pracovat právě v Kauflandu. Popis pozice vypadal následovně:


Obsah obrázku text popis byl vytvořen automaticky

Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky


Po vyplnění vám automaticky dorazí e-mail s potvrzením:



Před pohovorem: nemáme na Vás čas!

Hned na druhý den po mé reakci mi zavolala paní a zeptala se, zdali můj zájem stále trvá. Termín pohovoru mi nabídla na přespříští den a sdělila mi, abych se dostavila na informace prodejny. Zároveň mi slíbila, že mi všechny informace ještě zašle do e-mailu.

Žádný e-mail však nedorazil. Chvíli před tím, než jsem měla vyrazit na pohovor mi zavolal jakýsi manažer s omluvou, že dnes nestíhají a zdali bych mohla přijít později. Pohovor byl domluvený na 11:00, nově jsem si mohla vybrat mezi 12:30 – 15:30 – prý je jim to jedno, ať se zkrátka dostavím do 15:30. Zeptala jsem se tedy, jestli si mám rovnou vybrat, nebo je to opravdu jedno. Manažer mi sdělil, že mu mám dát vědět až dorazím. Rovnou jsem mu sdělila, že přijdu ve 12:30.

První kolo pohovoru: zvládnete tuto zátěž?

Ve smluvený čas jsem dorazila na informace prodejny. Nevěděla jsem však, za kým jdu, jelikož jsem předem nedostala žádné informace. Paní na informacích mi zavolala manažera, se kterým jsem předtím volala. Ten mi poděkoval, že jsem měla čas i později. Manažer odchytl vedoucího obchodního domu, který se mi představil a zavedl mě do kanceláře.

Nejprve mě seznámil s průběhem pohovoru – v první části jsem se měla představit já, poté mi on popíše pozici a celkové fungování obchodu, načež dostanu prostor na dotazy. Ještě předtím, než jsem se představila, se mě zeptal, jak jsem se dozvěděla o jejich nabídce zaměstnání a kde jsem na ni narazila. Odpověděla jsem, že jsem hledala práci přímo v Kauflandu a našla jsem jejich kariérní stránky. Také se mě zeptal, zdali jsem dostala nějaký pozitivní feedback od někoho, kdo už v Kauflandu pracoval. Ten jsem nedostala, ale práci jsem si dokázala lépe představit díky tomu, že prostředí obchodu znám.

Následně jsem představila své pracovní zkušenosti. Vedoucí velmi uvítal mou praxi z obchodních jednotek a potravinových řetězců. Doptal se na důvod odchodu z posledního zaměstnání a zda si myslím, že to u nich bude, z hlediska pracovního tempa, lepší. Dále ho zajímalo, které oddělení bych preferovala a čemu bych se raději chtěla vyhnout. Kaufland se dělí na pokladny, čerstvý úsek včetně ovoce a zeleniny, pekárnu a obslužné pulty, a na suché potraviny. 

Připravte se na pracovní víkendy

Poté mi řekl, že momentálně obsazují pozice právě pro suché potraviny. Každý zaměstnanec na prodejně dostane čipovou kartu, s níž si čipuje příchod a odchod z práce a také příchod a odchod z pauzy. Každá odpracovaná minuta je zaplacená. Co je pro pracovní dobu zásadní, tak jsou víkendy – nejsou schopni garantovat celý volný víkend. Můžete jít například v pátek na ranní a pak až v neděli na odpolední, ale celý víkend nečekejte. Samozřejmě se zde dodržují uzákoněná pravidla, jako je minimálně 11 hodin pauzy mezi směnami a také v rámci 7 dnů 35 h pauzy po sobě. Nestane se vám tedy, že byste šli během týdne každý den do práce. Pokud nemáte volný den o víkendu, budete mít volný den v týdnu a naopak.

Vedoucí mi dále popsal základní pravidla týkající se pokladen – pozdrav zákazníka, kontrolu věku a nákupního košíku, metodu „z ruky do ruky“ – práce s oběma rukama a koncentrace na to, co člověk dělá, co markuje a zadává do pokladny. Ta funguje na bázi obrázků, stejným způsobem, jakým jsou zákazníci zvyklí ze samoobslužných pokladen.

Noční? Ano, průměrně dvakrát měsíčně

Oddělení suchých potravin se zabývá především vybalováním a vyskládáváním zboží z palet do regálů. Popsal mi některé základní náležitosti, které je potřeba dodržovat, jako systém „od cenovky k cenovce“ nebo rotace zboží. V rámci tohoto oddělení je nutno počítat také s nočními směnami. Ty probíhají každý týden z úterý na středu, jelikož Kaufland připravuje akční zboží z letáku, které platí vždy právě od středy. 

Neznamená to však, že každý pracovník půjde na každou noční. Sestavy týmů se střídají, jednomu pracovníkovi tudíž mohou vyjít cca dvě noční směny za měsíc.

Pracovníci se zapracovávají pomocí online prezentací, v nichž se zaměstnanec seznamuje s bezpečností práce, prací se zákazníkem a základními informacemi o daném oddělení. Nový pracovník má dále k dispozici kolegu nebo vedoucího, který s ním všechny činnosti krok po kroku prochází. Jakmile uzná, že už vše zvládá sám, pracuje dál samostatně.

Každý zaměstnanec má svou šatní skříňku. K dispozici je kuřárna a společenská místnost s kuchyňkou. Zaměstnancům se také každý den poskytuje čerstvé ovoce.

Rozdělení směn: maximálně 40/h týdně

„V rámci měsíce můžeme se směnami hýbat, a to z toho důvodu, že může nastat nějaká personální krize, nemocenská apod. Ke změnám, oznámeným kratší dobu než 14 dní dopředu, je však třeba souhlas zaměstnavatele.”

Směny se rozdělují nejpozději do 15. kalendářního dne v měsíci. Každý pracovník o svých směnách navíc musí vědět nejméně 14 dní dopředu. Nástupy jsou různé, např. pekaři chodí na půl pátou, pokladní na sedmou. Směny však začínají i v 9:00 nebo ve 13:00. Kvůli provozu 7 dní v týdnu, a těmto nepravidelným směnám, se tak mohou plánovat směny klasicky osmihodinové, ale i sedmihodinové nebo devítihodinové. Vždy však platí, že v součtu činí při plném úvazku maximálně 40 h/týdně. Vedoucí směn také sbírají požadavky od zaměstnanců, kteří mohou zažádat o konkrétní dny volna. Snaží se tak vyjít co nejvíce vstříc, ale kvůli nepřetržitému provozu je mnohdy nereálné vyhovět vždy a ve všem. 

V průběhu pohovoru se mě vedoucí dále zeptal, zda bych měla zájem o plný nebo poloviční úvazek. Řekla jsem, že plný, takže si k mému životopisu hned udělal poznámku.

Tempo, které může překvapit

„Tempo práce je v Kauflandu úplně jiné, než jsou vaše zkušenosti. Nejvýše je Lidl, vzápětí Kaufland, poté dlouho nic a pak začínají řetězce jako Tesco, Albert, Billa a podobně. Tomu odpovídá i platové ohodnocení. Nad námi je ještě Lidl, ale ten ždímá mladé lidi a na směně propotíte tři trička. Je to jak systém McDonald‘s – záleží, jak dlouho vydržíte a pak naberou dalšího. My v Kauflandu se snažíme zaměstnancům dát adekvátní čas a nějaký přístup, ale také vyžadujeme výkon. V jiném řetězci je člověk v každé uličce, u nás zjistíte, že na celý barák jsou třeba dva lidi. To se pak musí člověk sakra otáčet, aby to všechno nějak vypadalo. Nedělá vám problém větší fyzické tempo?“

Dále zmínil, že každý den je v práci jiný a každý den se také potýkají s jinými problémy. Jednou je to výpadek zaměstnance, podruhé výpadek technologií a potřetí zase naštvaný zákazník. Člověk se pro práci v Kauflandu proto musí vyzbrojit určitou dávkou trpělivosti a odolnosti vůči stresu. Někdy se práce zdá jako nekonečná a pro spoustu lidí může být až ubíjející. Dodává: „Lidé, kteří za sebou chtějí vidět výsledky, je uvidí, ale možná krátkodobě, protože například zaskládáte regál, přijdete z pauzy a zákazníci mezitím vše vykoupí. Toto pak může být psychicky náročnější.“

Všichni zaměstnanci jsou zasmluvněni jako „asistenti prodeje“. To v praxi znamená, že přestože pracují v suchých potravinách, přejdou v případě potřeby na pokladnu a naopak.

Nástupní mzda s "bonusem"?

Nástupní mzda činí 27.000,- hrubého za měsíc. Ve tříměsíční zkušební době je to však 26.000,- a po podpisu smlouvy na neurčito se první měsíc ještě zpětně vyplácí 3.000,-. Zde uvedl, že toto se neuvádí ani ve smlouvě, jelikož je to myšlené jako benefit. Zde si nejsem jista, zdali je to něco, čím by se firma mohla chlubit.

Po prvním roce se mzda navyšuje na 28.000,- a po druhém na 29.000,-. Během léta 2022 se údajně avizovalo také celkové navýšení o 1.000,-. Dále se proplácí všechny přesčasy, víkendy a noční. Za svátky, kdy bývá jinak vše zavřené, je příplatek 100 %.

Dovolená jako hlavní benefit

Mezi hlavní benefity Kauflandu patří 27 dní dovolené, systém Cafeteria (zaměstnanci, kteří u firmy pracují rok a více, mají na začátku fiskálního roku nárok na jednorázový bonus 3.000,-, který mohou čerpat u partnerů), příspěvky na stravování v podobě stravenek, MultiSport karta (u té si zaměstnanec hradí 250,- z výplaty), oslava jubilea – pokud je člověk u Kauflandu zaměstnaný 10 nebo 20 let, dále příspěvek na svatební kytici anebo volno, když pracovník vede prvňáčka do školy. Zaměstnavatel dále zajišťuje veškeré oblečení nutné pro práci, včetně obuvi a rukavic.

Následně jsem dostala prostor pro dotazy. Zeptala jsem se tedy, jak je to s pauzou, zda se započítává do směny nebo je potřeba počítat s půlhodinou navíc. Vedoucí mi odpověděl, že nezapočítává a je navíc potřeba počítat s 35 minutami, a to z důvodů čipování. Mohly by pak nastat problémy, když by pauza vyšla pouze na 29 minut. Pauzu si pak lze rozdělit, avšak v kuse je třeba mít nejméně 15 minut.

Dále jsem se zeptala na představu nástupu. Na to mi odpověděl, ať mu sdělím svou představu – tu si poté taky poznačil, a ještě se doptal na moji dostupnost a jak dlouho bych případně dojížděla. Pak jsem se ještě zeptala na komunikaci s vedením – kdo je nadřízený, s kým řeším případné problémy. Vysvětlil mi, že nejvýše je on, pod sebou má pak tři vedoucí oddělení, na nichž jsou ještě koordinátoři po dvou. Jeden z těchto vedoucích je vždy tzv. „vedoucím dne“, na kterého se obrací všichni zaměstnanci.

Na závěr mi položil otázku na náplň mého pracovního dne v posledním zaměstnání a řekl, že se ozve v první polovině následujícího týdne. Poté mi předal vizitku, kdybych měla ještě nějaké otázky a abych se mu případně ozvala, kdyby nezavolal.

Rozhodnutí

Po čtyřech pracovních dnech mi vedoucího obchodního domu zavolal a zeptal se, zda můj zájem stále trvá a že by mi chtěl pozici nabídnout. Po odmítnutí se zeptal, zda je mé rozhodnutí definitivní, popřál mi hodně štěstí, já poděkovala za zavolání a slušně jsme se rozloučili.

AplikacePráce

Inzerce práce, galerie společností a kariérní stránky s vlastní prezentací. Vyzkoušejte nový pracovní portál, kde jsou firmy hlavními tvůrci.