Zajímá vás, jak probíhá výběrové řízení ve společnosti Lidl? Plánujete se ucházet o místo nebo už máte domluvený pohovor? V obou případech je tu pro vás Mystery Hiring, díky kterému zjistíte nejaktuálnější informace z náborového procesu přímo od hodnotitelů, kteří jím právě prošli. V dnešní reportáži vám naše hodnotitelka popíše, jak pochodila ve výběrovém řízení na pobočce Náměstí Svobody v OC Rozkvět v Brně.
Jak se do Lidlu přihlásit: Není to nic složitého
Pokud se chcete ucházet o zaměstnání v Lidlu, ideální je navštívit jejich kariérní stránky www.kariera.lidl.cz. Velmi oceňuji, že je celý web věnovaný pouze kariérnímu obsahu. Kandidáti mají příležitost Lidl dopředu trochu poznat, ať už skrze zkušenosti zaměstnanců nebo vysvětlení firemních hodnot a detailní popis výběrového řízení.
Volná místa můžete vyhledávat podle města nebo pozice. Já si vybrala pozici s názvem Prodavač/ka – Brno, nám. Svobody (30 hodin/týden – mzda po 3 letech 25 725 Kč).
Pokud jde o zájem kandidátů, navyšování mezd před několika lety vystřelilo Lidl o míli před ostatní potravinové řetězce. Slib vyšší mzdy po třech letech pro mě ale extra lákavý nebyl. Víc mě zajímala mzda, kterou dostanou při nástupu a pak taky možnosti kariérního růstu. Brzy se dozvíte, že jsem v tomto ohledu přesné informace nezískala.
U každé pracovní pozice najdete její popis, pak požadavky na vás a co vám firma nabízí. U mé pozice vypadaly informace takto:
Pracovní náplň
- vstřícná komunikace směrem k zákazníkovi i v rámci týmu prodejny
- práce na pokladně
- dopékání pečiva
- doplňování a kontrola čerstvosti zboží
- udržování pořádku a čistoty v prodejně
Váš profil
- úsměv na tváři a přátelský přístup k zákazníkovi
- ochota pracovat o víkendech a svátcích
- chuť být součástí našeho týmu se společným cílem
- fyzická zdatnost a elán do práce
Nabízíme
- smlouvu na dobu neurčitou s předem definovanými nárůsty mzdy (nástupní mzda 23 250 Kč, po 1. roce 24 075 Kč, po 2. roce 24 900 Kč a po 3 letech 25 725 Kč) pracovní dobu s postupným nástupem na směnu a zaplacenou každou odpracovanou minutu (obvyklá provozní doba prodejny od 5:00 hod. do 22:00 hod.) – zde je uvedena nepravda, níže se dozvíte proč
- 25 dní dovolené – (20 dní máte ze zákona, tedy benefit je těch 5 dní)
- příspěvek na stravování v hodnotě 55 Kč – vy doplatíte 45 Kč za 100 Kč stravenku
- smlouva na dobu neurčitou
- zkrácené úvazky, díky kterým máte možnost se více věnovat rodině a svým blízkým – zjistila jsem ale, že ve finále není zase tak snadné je získat
- propracovaný systém zapracování a dalšího odborného vzdělávání – zde je převážně myšleno pouze online zaučení na pokladnu, než jdete na prodejnu „na ostro“
- MultiSport kartu – zdarma vám MultiSport kartu Lidl nedá, dají vám pouze příspěvek na ni, vy doplatíte 250 Kč měsíčně
- příspěvek na penzijní připojištění/spoření po 3 letech ve společnosti – jde o 500 Kč
- vitamínový balíček pro podzimní přísun energie – tahle informace je uvedena celoročně
- balíček pro nastávající rodiče
Abyste se mohli ucházet o pozici v Lidlu, je potřeba se registrovat do jejich portálu, vyplnit svůj profil, vložit životopis a žádost odeslat. Během jednotlivých kroků vám i poradí, jak napsat životopis nebo motivační dopis. Potom se dozvíte, kam váš životopis putuje a co bude následovat. To se mi líbilo, přišlo mi to transparentní a přehledné, narozdíl od jiných firem, kam jsem životopis posílala na email, u kterého mnohdy nebylo jasné, komu vlastně patří.
Před pohovorem: Čím víc hodin můžete pracovat, tím lépe
Svou žádost jsem odeslala o víkendu. Hned v pondělí už jsem měla zmeškaný hovor a následně mi došla SMS, že se mi nebylo možné dovolat. Volala jsem zpět a telefon mi zvedla moc příjemná paní.
Ptala se, o jakou pozici se ucházím a proč právě u nich. Zajímalo ji taky, proč chci pracovat jen 30 hodin týdně. Když jsem odpověděla, že i 40 hodin týdně by pro mě bylo v pořádku, bylo vidět, že takové uchazeče vidí radši. Nebyl tedy problém to změnit. Zároveň mi řekla, že mají větší zájem o dlouhodobou spolupráci.
Dostala jsem otázku, jakou mám představu o pracovní době. Řekla jsem, že jsem na webu četla že by mělo jít pouze o směny mezi 5:00 ráno a 22:00 večer, což mi potvrdila. Později ale zjistím, že to pravda není.
Potom mi přiblížila fungování směn a začaly jsme se domlouvat na pohovoru. Sdělila jsem svoje časové možnosti a dozvěděla se, že manažer prodejny vždycky sdílí personalistům volné časové bloky na pohovory, ale zrovna teď je neznají. Domluvily jsme se tedy, že se mi ozvou později - do dvou až tří dnů.
Druhý den ráno proběhla domluva termínu pohovoru na následující týden. Do emailu mi přišlo potvrzení o schůzce s informacemi, kdy a kam se dostavit. V popisu pozice už byl nově domluvený úvazek 40 hodin týdně. Chtěli po mě obratem potvrzení, že s termínem počítám. Odeslala jsem ho, ale email se mi vrátil jako nedoručený, a to opakovaně. Zde tedy mají technický nedostatek.
První kolo pohovoru v Lidlu: Rychlovka v plném provozu
Na prodejnu jsem došla zhruba 10-15 minut před pohovorem. Prodavačka mi řekla, ať počkám u vstupu. Tam jsem tedy těch 10 minut opravdu stála a čekala. V šíleném teplu. Dost bych ocenila, kdyby měli pro čekající kandidáty vyhrazené místo například v nějaké kanceláři nebo v zázemí.
Následně mě přišla uvítat zástupkyně manažera a dovedla mě do kanceláře, kde jsem se setkala s manažerem prodejny. Líbilo se mi, že pohovor probíhá s více než jedním zástupcem firmy. Pokud mě musí vidět oba, alespoň šetří můj i svůj čas.
Manažer mi sdělil průběh pohovoru, který měl tři části a trval cca 45 minut:
- procházku po prodejně, kde si řekneme co a jak funguje
- organizační část, kde dostanu informace o smlouvě
- osobní část, kdy se budeme bavit o mně
Směny v Lidlu: Budete muset být flexibilní
Prodejnu jsme prošli celou včetně skladu, popsali mi náplň práce prodavačky a systém střídání práce na pokladně s jinými činnostmi. Když přišla řeč na pracovní dobu, zjistila jsem, že nesedí to, co slibovali v inzerátu. Začátek v pět hodin ráno seděl, záleží samozřejmě na tom, zda máte ranní nebo pozdější směnu. Konec pracovní doby je ale buď do půl dvanácté nebo dvakrát týdně i do půl druhé. To už jsem se ale nikde nedočetla. Stejně jako to, že víkendy pracujete téměř všechny. Máte totiž garantovaný jenom jeden volný víkend za 7 týdnů. I dle slov manažera prodejny je protáčení těchto víkendů náročné. Snaží se ale podle svých slov zaměstnancům vyhovět v plánování na přání jak jen to jde.
Plný pracovní úvazek (40 hodin týdně) tedy vychází na pět osmihodinových směn. Je ale potřeba počítat s další půl hodinou denně navíc kvůli pauze, která se do celkového času nezapočítává. Docházka je plně čipovaná, takže se neztratí ani minuta.
Směny se plánují zhruba 3 týdny dopředu. V jednom týdnu můžete prostřídat ranní a odpolední, ale i mezisměnu. Současně je třeba počítat se změnami. Samozřejmě se dodržuje zákoník práce, což znamená že mezi směnami musíte mít pauzu minimálně 11 hodin. Nemůže se tedy stát, že byste z odpolední směny, kdy končíte kolem půlnoci, šli na ranní směnu s nástupem v 5 hodin ráno.
Zaučení: Lidl to má propracované
Zaučení a zapracování probíhá přímo na prodejně s tzv. trenérem, který je s vámi zhruba 14 dnů nepřetržitě. Je to kolega nebo kolegyně, kterého budete stínovat a se kterým proberete cokoliv potřebujete. K dispozici je také e-learning, zaměřený na teorii. Po zkušební době dostanete zpětnou vazbu a můžete taky oboustranně zhodnotit dosavadní spolupráci.
S pokladnou se nejdřív učíte v interaktivním online systému v kanceláři a až potom jdete na prodejnu, opět s trenérem. Oboje bych dost ocenila – vypadá to, že nejste jenom hozeni do vody. Než vás pustí na pokladnu, naučíte se základy a bezpečně víte, kde najít jaké tlačítko, takže nezdržujete zákazníky. Pokud něco nevíte, pořád máte za zády trenéra, který vám poradí.
Tip: Ptejte se, nebo se nedozvíte všechno
“Nejsme si jisti o kolik přesně se navyšovala nástupní mzda.”
Manažer prodejny i jeho zástupkyně byli během celého pohovoru milí, atmosféra byla příjemná a měla jsem prostor pro dotazy. Pokud bych se ale neptala, hodně věcí by zřejmě nezmínili. Konkrétně jsem sama musela otevřít tato témata:
Mzda: Nebyli si jistí, kolik je to přesně, protože se “nejspíš něco navyšovalo”. Myslím, že manažer prodejny by měl vědět, jakou mzdu kandidátovi nabízí.
Smlouva: Se smlouvou na dobu neurčitou zároveň podepisujete automatické navýšení mzdy. Když tedy letos podepíšete, že za tři roky máte nárok na mzdu 30.000 Kč, za tři roky nesmíte mít méně. Otázkou ale zůstává, jestli pak bude zohledněna inflace a všeobecný růst mezd.
Dovolená: Změnou oproti inzerátu byl počet dnů dovolené. Nově je to v základu 25 dní plus za každý odpracovaný rok den dovolené navíc. Při plném úvazku mají rodiče hrazené také volno první školní den svého prvňáčka. Tatínkové mají dokonce nárok na 14 dní otcovské dovolené.
Práce v týmu: Zajímalo mě, kdo bude mým nadřízeným. Zjistila jsem, že je to vždy vedoucí směny, který ale nebyl přítomen na pohovoru. Z důvodu střídání směn je vedoucích několik. To mě trochu znervóznělo, jelikož pracovníků je na prodejně dohromady spoustu a ne se všemi si musíte zrovna sednout. Ocenila bych, kdyby někdo z nich přítomen byl. Přece jen jsou to oni, kdo v pracovní době zadává práci.
Dresscode: Samozřejmě vím, že všichni nosí na prodejnách stejné oblečení, ale řeč o tom nepadla. Musela jsem se zeptat. Oblečení se fasuje a zaměstnanci jsou povinni ho nosit.
Co mám čekat dál: Do dvou až tří dnů se ozvou e-mailem nebo po telefonu s výsledkem výběrového řízení. Další kolo pohovoru pak probíhá opět na prodejně a rovnou se u něj podepisuje smlouva. Do té doby vás HR informuje o všech potřebných dokumentech, které u podpisu musíte doložit, např. je třeba projít vstupní lékařskou prohlídkou.
Kariérní růst v Lidlu: Nebude to zadarmo
Mluvili jsme také o možnosti kariérního růstu. Řekli mi, abych počítala s tím, že takový postup není zrovna rychlý. Většina manažerů si totiž prošla všemi činnostmi prodejny, začínali jako prodavačky/prodavači a postupně se dostávali k dalším činnostem. Ve chvíli kdy měli zvládnutý celý provoz, mohli postoupit výš.
Osobní část pohovoru: Nezeptali se mě téměř na nic
Mě samotné se neptali téměř na nic. Když přišel čas na to, abych se představila, zmínila jsem, že jsem pracovala nějakou dobu v jiném obchodním řetězci a dříve také na brigádě za pokladnou. Troufám si říct, že jsem své zkušenosti popsala jen velmi málo. Na nic se ale nedoptávali a nesnažili se zjistit ani nic dalšího. Dostala jsem pouze otázku „Co je pro vás tím nejdůležitějším parametrem, abyste v práci byla spokojená, chodila jste tam ráda a aby se vám tam pracovalo dobře?“
O termínu nástupu hovořili pouze tak, jak to vidí oni, a to začátkem dalšího měsíce. Dostala jsem možnost kdykoliv zavolat a doptat se na to, co mě dále napadne nebo bude zajímat. Zpětně jsem si uvědomila, že nepadla řeč o práci ve svátky – jak se směny rozdělují, případně jaké jsou příplatky.
Rozhodnutí: Zájem o mě měli, i když jsem o sobě nic neřekla
Za tři dny po pohovoru mi volal manažer prodejny, jak slíbil. Zeptal se, jestli můj zájem stále trvá. Když jsem řekla, že bohužel už ne, ptal se, jestli mě může ještě nějak přemluvit. Předpokládám, že by o mě tedy zájem byl. Těžko říct, na základě čeho jsem se jim líbila. Neřekla jsem o sobě nic kromě toho, že jsem pracovala ve třech jiných obchodních jednotkách (dvě z toho pouze brigády).
Závěrem: Nebojte se výběrka v Lidlu a hodně se ptejte
Pokud bych to měla celé zhodnotit, byla to pozitivní zkušenost. Výběrové řízení běželo bez větších zádrhelů a bylo rychlé. Kariérní portál je propracovaný. Zdálo se, že vedoucí prodejny mají všechno pod kontrolou a dobře znají svou práci. Atmosféra byla příjemná, dokonce jsme se i společně zasmáli. Ano, našlo se pár zavádějících nepřesností v inzerátu, ale nešlo o nic zásadního.
Nepravidelný směnný provoz, který se těžko kloubí s dalšími povinnostmi se snaží Lidl kompenzovat benefity zaměřenými na rodinu. Z mého pohledu zatím nedostatečně, tady vidím dost prostoru pro zlepšení. Pokud zvažujete práci v Lidlu, nebojte se výběrka, protože to vypadá, že laťka není nastavena vysoko. Pečlivě se doptejte na všechno, co chcete vědět a co je pro vás důležité. Držíme pěsti!
Komentáře (0)