V dnešní době je již zcela běžná praxe, že pracovní pohovory probíhají online. Ať už je váš potencionální zaměstnavatel z vašeho města nebo ne, remote spolupráce již není nic nového a spousta firem tímto zůsobem vedení náboru šetří čas.
Přestože se virtuální pohovor může zdát odlišný od toho tradičního-osobního, nic se nemění na tom, že byste se na něj měli připravit. Uvědomění si problémových oblastí, které při pohovoru mohou nastat, vám může pomoci jim předejít a získat tak vaši vysněnou práci. Pojďme si představit ty nejčastější.
1. Nepořádek v místnosti
Pohovor ve špinavé nebo neuklizené místnosti může na náboráře udělat velmi špatný dojem. Sedět na místě, kde máte kolem sebe spoustu věcí nebo dekorací pak může odvádět pozornost. Snažte se při pohovoru usadit na neutrální místo, ideálně s čistou zdí za vámi. Pokud to pro vás není možné, zvažte nastavení virtuálního pozadí, které si můžete zvolit napříkad na platformě Zoom, Google Meet nebo Teams. Nezapomeňte si však pozadí vyzkoušet ještě před začátkem pohovoru.
2. Nevhodné oblečení
Nesprávné oblečení na pohovor může působit neprofesionálně. Vyberte si takové oblečení, které byste si oblékli i na osobní setkání. Nejideálnější je vždy volit styl smart/business casual, který je takový zlatý střed. Přestože vás na online pohovoru z větší pravděpodobností recruiter uvidí od ramen nahoru, raději nepodceňte kompletní outfit, kdyby jste museli nutně vstát. Navíc vám to může pomoci chovat se během pohovoru profesionálněji. První dojem je zkrátka důležitý i online!
3. Špatné osvětlení
Špatné osvětlení může náboráři ztížit, aby vás viděl tváří v tvář. Pokud je to možné, kromě čistého prostředí pamatujte také na přirozené osvětlení nebo místo, kde si můžete přisvítit. Opět si před schůzkou vyzkoušejte, jak na kameře vypadáte a jak se světlo před obrazovkou mění, když například mluvíte nebo se pohybujete.
4. Nedostatečná artikulace
Při online schůzkách může být pro ostatní obtížné vás slyšet nebo vám porozumět. Ujistěte se, že mluvíte pomalu a zřetelně, vyhněte se také uspěchaným odpovědím. Nechte také protistranu vždy domluvit. Kvůli pomalému internetovému připojení se může stát, že bude přenos se zpožděním. Může to potom působit, že skáčete do řeči. Předem otestujte své technologie, fukčnost mikrofonu i internetové připojení. Užitečnými mohou být také sluchátka s vestavěným mikrofonem, abyste předešli problémům, že navzájem neslyšíte.
5. Hlučné prostředí
Ať už se jedná o pohovor, schůzku s kolegou nebo jinou videokonferenci, vždy byste se měli nacházet v klidné místnosti bez rušivých elementů. Během schůzky nezapomeňte ztišit všechna oznámení, které by vás na zařízení mohly rušit, i všechny další technologie, jako vyzvánění na telefonu a podobně. Pokud bude bez vašeho zásahu delší dobu mluvit druhá osoba, je vhodné si ztlumit/vypnout mikrofon, abyste tak nerušili okolními hluky. Ty se však snažte dostatečně eliminovat ještě před začátkem pohovoru. Nezapomeňte také informovat zvytek vaší domácnosti, aby vás během pohovoru nerušili.
6. Technické problémy
Většina z nás se s nimi již setkala a proto snad každý chápe, když během schůzky mohou nastat některé technické problémy. Můžete jim však předejít tím, že si své zařízení předem otestujete. Před schůzkou si stáhněte aplikaci, zkontrolujte nabitou baterii a internetové připojení, procvičte si připojování ke schůzkám a mluvení na nich. Můžete vyzkoušet cvičnou schůzku s vaším známým, abyste se ujistili, že v pořádku je také zvuk a kamera. Zároveň tak uvidíte i sebe, jak před obrazovkou vypadáte. Tím se poté vyhnete tomu, že budete převážně sledovat sebe a ne recruitera. Tomu se naopak snažte věnovat plnou pozornost a dívejte se mu do očí, jako by pohovor probíhal osobně.
7. Pozdní příchod
Být včas na online pohovoru je stejně důležité jako přijít včas na osobní schůzku. Počítejte tedy s pár minutovou rezervou, abyste měli dostatek času se připravit nebo doladit technické potíže. Jakmile se k online schůzce připojíte, aplikace hostiteli signalizuje, že jste připraveni se setkat. Proto to ani s dochvilností nepřehánějte a připojte se maximálně 5 minut před stanoveným začátkem.
8. Slabá sebeprezentace
Pohovory mohou být nepříjemné, pokud během celé schůzky odpovídáte pouze na otázky. Může to být vyčerpávající a především se omezujete v tom, co by se o vás náborář mohl dozvědět. Snažte se proto o přirozenou konverzaci a prosaďte se. Zároveň pozorně naslouchejte, promyšleně odpovídejte a pokládejte doplňující otázky.
9. Nepřipravenost
Pokud vás náborář informoval o tom, jak bude schůzka probíhat, bude chtít vidět vaše portfolio nebo zpracovaný úkol, vše si dopředu připravte. Věnujte čas přípravě na otázky, které se vás může doptat a především se připrate technicky. Nacvičte si, že dokážete rychle sdílet obrazovku, máte dokumenty připravené a nebudete je muset hledat ve složkách. Zároveň pozavírejte vše citlivé nebo osobní, co máte otevřeného a nebylo by vhodné sdílet s dalšími.
Příprava zahrnuje také průzkum. Přečtěte si co nejvíce informací o firmě a pracovní pozici. Nezapomeňte také na otázky, které ohledně společnosti nebo samotné práce zajímají vás. Využijte možnost, že jde vidět pouze váš obličej a sepište si předem poznámky, od kterých se můžete vždy odpíchnout. Před sebe si můžete také položit svůj životopis, abyste nezapoměli na nic důležitého z vašich profesních zkušeností. Nachystejte si také sklenici vody, abyste v případě nutnosti nemuseli odcházet a narušovat chod pohovoru.
Pro jistotu se připravte také na možné technické problémy. Mějte proto v záloze jiné zařízení, přes které byste se ke schůzce připojili, případně si uložte telefonní číslo na recruitera, abyste mu zavolali okamžitě ve chvíli, kdy potíže nastanou.
Online pohovor přináší mnoho výhod i pro vás. Nemusíte cestovat do kanceláře, můžete si sdílet obrazovku a řešit konkrétní situace a především si můžete v klidu připravit všechny poznámky a otázky a mít je kdykoliv po ruce. Během pohovoru si také můžete zapisovat vše pro vás důležité. Zároveň jste také doma, ve svém známém prostředí, což může velmi zmírnit vaši nervozitu před výběrovým řízením. Pokud by vám ani domácí pohodlí od nervozity nepomohlo, doporučujeme si přečíst našich 10 tipů, jak ji před pohovorem zvládnout.
Komentáře (0)