AplikacePráce.cz

Pracovní úzkost: 8 tipů, jak ji zvládat

Napsal: AplikacePráce | 17. listopadu 2021
Sdílet:
Pracovní úzkost: 8 tipů, jak ji zvládat

Plnění pracovních povinností vás může občas zcela zahltit. Dokončit nespočet zadaných úkolů, dodržet přísně stanovené termíny, zároveň naplno fungovat i v týmu a splnit cíle firmy. To vše může ovlivnit vaše duševní zdraví a způsobit nervozitu nebo úzkost, bez ohledu na schopnosti se umět s takovými pocity vyrovnat. Pochopení úzkosti a znalost toho, jak ji zvládat nejen v zaměstnání, může zajistit váš pracovní úspěch i podpořit duševní zdraví. 

Co je pracovní úzkost?

Úzkost může být pocit neklidu, stresu nebo nezvladatelný příval starostí. Zatímco čelíte překážkám při různých životních změnách, jako je nástup do nové práce nebo školy, změna bydliště, tak i v zaměstnání se můžete setkat se stresovými situacemi, jako je velké pracovní vytížení, deadliny nebo konfrontace s kolegou, se kterým potřebujete vyřešit problém. To vše vám může navodit úzkostné pocity. Vědět, jak je zvládat, vám může pomoci zlepšit vaše duševní zdraví i zajistit úspěch. Pracovní úzkost pak dále ovlivňuje váš výkon, vyvolává pocit podrážděnosti a únavu, má na svědomí vyhýbání se sociálnímu kontaktu a zhoršuje vaši kvalitu práce, což může vést i k potlačení některých dovedností, díky kterým si vás kolegové či vedení váží.

Proč je důležité zvládat úzkost i na pracovišti?

Úzkost může ovlivnit mnoho oblastí života, včetně vaší práce. Identifikovat, kdy se v práci cítíte úzkostlivě, vám může pomoci vytvořit zdravé návyky, které sníží úzkost a podpoří efektivitu práce. Je důležité tento stav zvládat i na pracovišti, abyste se mohli cítit pohodlně při plnění svých každodenních povinností, aby pouhé pomyšlení na práci nebylo „spínačem“ stresu a právě úzkosti.

Tipy, které můžete použít ke zvládnutí úzkosti v práci

1. Pečujte o sebe

Péče o sebe vám může pomoci vytvořit zdravý vztah se sebou samým a prozkoumat své potřeby. Pomůže tak překonat stres a vyhnete si i syndromu vyhoření. Pokud najdete vhodnou techniku, jak zvládat svou duševní i fyzickou pohodu, budete se cítit komfortněji a soustředěněji po celý den. Mezi techniky, které můžete aplikovat na pracovišti, patří například poslech oblíbené hudby, kontakt s kolegy, oblíbené jídlo k obědu nebo zapisování si každodenních úspěchů. 

2. Choďte cvičit

Cvičení může být skutečně prospěšné nejen pro vaše fyzické zdraví, protože může zmírnit stres a uvolňovat endorfiny v mozku. V práci můžete cvičit procházkou po kanceláři nebo se protahovat u stolu. Zde je několik způsobů, jak zařadit cvičení do pracovního režimu: 

Založte si cvičební klub. Najděte další kolegy, kteří chtějí být aktivní, a choďte spolu na krátké procházky, cvičte jógu nebo pořádejte lekce cvičení jednou měsíčně jako skupina.

Zeptejte se na benefity. Některá pracoviště nabízejí výhody, jako jsou slevy přímo v místní posilovně nebo nedalekého fit centra. 

Změňte způsob dojíždění. Začněte jezdit na kole nebo choďte do práce pěšky. Uvolníte tak stres a odstraníte úzkost z řízení či hromadné dopravy.

Své zdravé návyky můžete podpořit také pravidelnou výživnou stravou, kvalitním spánkem, omezením kofeinu, pitím čisté vody, protahováním, meditací a děláním si pravidelných přestávek.

3. Vylepšete svůj time management

Úzkost se může objevit, pokud čelíte blížím se deadlinům a velkému pracovnímu vytížení. Správně nastavený time management vám může pomoci s prioritami a upřednostňováním úkolů a času tak, abyste efektivně dodrželi termíny a vytvořili kvalitní výstupy. Jejich odevzdání do termínu může zmírnit úzkost nebo obavy z výkonu práce. Zároveň tak můžete zlepšit vaši sebedůvěru a vytvoření plánu pro chvíle, kdy se při dokončování práce cítíte úzkostlivě. Použít můžete nejrůznější fokusové aplikace nebo časovače.

4. Komunikujte s kolegou nebo manažerem

Pokud se cítíte úzkostlivě, upřímně si promluvte s kolegou nebo vaším nadřízeným. Transparentní a přímá komunikace jim může poskytnout pohled na vaše pocity a na to, jak může úzkost ovlivnit vaše pracovní nasazení. Mohou vám předat zpětnou vazbu nebo užitečné rady, díky kterým se úzkostné pocity zmírní.

5. Přizpůsobte si svůj pracovní prostor

Zaměstnanci často tráví v práci asi osm hodin denně, takže je důležité zajistit, abyste měli příjemný a organizovaný prostor. Dejte si na svůj stůl nějaké osobní věci. Rostliny, rodinné fotografie nebo umělecká díla jsou typickými příklady, které mohou snížit úzkost, jelikož vám navodí pocit domova a bezpečí. Pracovní prostředí si také můžete zpříjemnit poslechem hudby, abyste podpořili soustředění, motivaci a relaxaci.

6. Pamatujte, že nejste sami

Úzkost může zahrnovat také izolaci od svých vrstevníků. Je důležité pamatovat na to, abyste komunikovali se svými přáteli nebo lidmi, se kterými jste si blízcí i mimo práci, jako připomínku toho, že na úzkost nejste sami. Přátelé vám poskytnou útěchu, že se vaše situace může zlepšit, pokud budete dbát na své duševní zdraví.

7. Vyhledejte odbornou pomoc

Úzkostné pocity mohou ovlivnit produktivitu práce a zvýšit obavy i v dalších oblastech. Pokud se vám zdá, že si na podobné situace nevystačíte sami, není pro vás dostačující ani pomoc přátel nebo kolegů, není nikdy nic špatného na tom vyhledat odbornou pomoc. Lékaři nebo terapeuti vás mohou naučit zvládat mechanismy, jak efektivně zvládat úzkost v běžných i pracovních situacích. Můžete tak zapracovat na rozvíjení zdravé rovnováhy mezi pracovním a soukromým životem.

8. Oslavte své úspěchy

Úzkost může ovlivnit vaši sebedůvěru v práci a bránit vám v pochopení hodnoty, kterou na pracoviště přinášíte. Oslava vašich úspěchů, jako je dokončení náročných úkolů, dosažení cílů i samotné překonání úzkosti, může vybudovat sebevědomí, pomůže vám zapamatovat si vaše dovednosti a připomene vám vaši hodnotu, což vytvoří pocit smysluplnosti a poskytne vám motivaci k příští práci.


Co dalšího by vám mohlo pomoct snížit pracovní úzkost? Můžete si zkusit psát deník, který vám pomůže identifikovat, co úzkostné pocity způsobuje. Nebo si s vaším týmem udělejte Den duševního zdraví, kdy se pokusíte mít den bez práce a zaměříte se na odpočinek a obnovení energie. Především se ale snažte pochopit své limity a buďte k sobě upřímní ohledně toho, jakou zátěž jste ještě schopni zvládnout.

Komentáře (0)

Přidat komentář