11 tipů, jak se připravit na pohovor

11 tipů, jak se připravit na pohovor

Výběrové řízení i samotný pohovor bývají stresující. Proto přinášíme několik tipů, jak se na tento důležitý krok předem připravit.

Příprava na pohovor znamená především věnovat čas promyšlenému zvážení svých cílů a kvalifikace ve vztahu k inzerované pozici. Jak byste měli ideálně postupovat?

1. Zdůvodněte si, proč hledáte práci a jaké jsou vaše možnosti a zkušenosti 

Před pohovorem byste měli mít jasno v tom, proč chcete zrovna tuto práci a zda jste na ni dostatečně kvalifikovaní. Pokud ne, měli byste být připraveni vysvětlit svůj zájem o pozici jak v žádosti, tak případně na pohovoru. Proč jsem pro danou roli tím nejlepším člověkem? Zvládl bych požadovaný tlak na výkon? Mám dostatečné schopnosti na vykonávání této práce? Jsem schopný se přizpůsobit tomuto pracovnímu prostředí? Mám zkušenosti z tohoto oboru nebo jsem ochoten se dále vzdělávat? Na tyto a další související otázky byste si měli být schopni sami předem odpovědět.

2. Pečlivě si prohlédněte popis práce

Popis práce je výčet kvalifikací, kvalit a činností, které zaměstnavatel u ideálního kandidáta hledá. Čím více se dokážete ztotožnit (případně přizpůsobit) těmto detailům, tím více pak dáte zaměstnavateli najevo, že jste tím pravým. Popis práce vám také může dát prostor pro otázky, na které se můžete během pohovoru zeptat. V takové situaci navíc dáte najevo jistou přípravu.

Je velmi důležité si pečlivě přečíst popis práce a ujistit se, že rozumíte všem požadavkům a povinnostem, které s ní souvisí. Nejen, že vás to připraví na cílené otázky o pozici během pohovoru, ale zajistí to, že budete skutečně vědět, kam směřovat své odpovědi související s vaší kvalifikací a případně budete předem připraveni čelit konkrétním povinnostem, pokud práci získáte. 

Ideálně prozkoumejte i podobné pozice a přečtěte si zkušenosti zaměstnanců na těchto pozicích. Uděláte si tak představu o tom, jak by mohl vypadat váš běžný pracovní den. Během pohovoru pak můžete požádat o vysvětlení nebo podrobnosti, abyste si mohli být jisti, že máte veškeré potřebné informace k přijetí práce. Navíc si už předem můžete říct, zda by byla pozice pro vás skutečně vhodná.

3. Proveďte průzkum společnosti 

Průzkum společnosti, do které se hlásíte, je důležitou součástí přípravy na pohovor. Nejen, že získáte základní znalosti a na pohovoru budete moci odpovědět na otázky, které se k firmě vztahují, ale zjistíte taky potřebné informace o tom, zda by právě tato práce pro vás byla vhodná. Zastává firma hodnoty, se kterými nesouzníte? Nejspíš byste se nepotkali v názorech ani při výkonu práce. Prodává například firma váš oblíbený produkt? Můžete si pečlivě připravit otázky, které vás vždy zajímaly a dát tak najevo váš zájem jak o produkt, tak firmu, kterou jste do teď jako zákazník využívali. Navíc tak můžete získat náskok před konkurenčními kandidáty a pomůže vám to zůstat více v klidu, protože nepůjdete do neznámého.

4. Prozkoumejte firemní kulturu

Moderní společnosti mají obvykle účty na sociálních sítích a blogy, na kterých komunikují se svými sledujícími, sdílí záběry z denních činností nebo zveřejňují své pracovní úspěchy i například teambuildingové aktivity. Tyto informace vám mohou poskytnout dojem o atmosféře, osobnosti společnosti, o případných kolezích a také o tom, čeho si cení. Bez ohledu na to, jak dobře práce vypadá, je důležité, abyste zapadali do firemní kultury a sdíleli podobné hodnoty a možná i lidské vlastnosti.

Máte-li otázky týkající se prostředí na pracovišti, kultury, hodnot nebo jednotlivých pracovníků, nezapomeňte se během pohovoru zeptat. Tyto otázky mohou směřovat od používaných nástrojů během práce až po zásady týkající se dovolené nebo nemocenské. Pamatujte, že pohovor je stejně tak pro vás. I vy si musíte být jisti, že toto pracovní prostředí je místem, kde chcete trávit většinu svého času. 

Na otázky týkající se firemní kultury můžete být na pohovoru dotázáni i vy sami. Přečtěte si náš článek, ve kterém uvádíme konkrétní otázky, které vám může náborář položit. Připravte se!

5. Odešlete životopis

Dle uvedeného inzerátu zpracujte svůj životopis a motivační dopis tak, aby co nejlépe odpovídal požadavkům zaměstnavatele. Přečtete si náš článek Jak napsat motivační dopis, ve kterém jsme uvedli konkrétní tipy, na co se v žádosti o zaměstnání zaměřit. A nezapomeňte také na vyšperkovaný životopis. Využít můžete i profesní sociální síť LinkedIn, na kterou jsme se zaměřili v tomto článku. Dozvíte se v něm, proč je podle nás LinkedIn skvělou možností pro profesní sebeprezentaci.

6. Připravte si odpovědi na běžné otázky 

I když nebudete schopni předvídat každou otázku, která vám na pohovoru bude položena, existuje několik běžných otázek, na které si můžete naplánovat odpovědi. Na co se vás náborář zpravidla zeptá?

◼ Proč chcete pracovat u nás?

Co vás zaujalo tato pozice?

Jaké máte zkušenosti s touto prací?

Proč hledáte nové zaměstnání?

S jakými nástroji jste pracovali?

Ovládáte cizí jazyk?

Co vás na práci motivuje?

Co je pro vás v práci důležité?

Jak podle vás vypadá ideální kolega?

Jste spíše individuální nebo týmový hráč?

Jste ochotni se při práci dále vzdělávat?

Existují některé pozice, které v rámci výběrového řízení mohou zahrnovat test, úkol nebo případovou studii. Pokud se například ucházíte o místo počítačového programátora, vývojáře nebo analytika, můžete být požádáni, abyste vyhodnotili poskytnutá data. 

Měli byste se také připravit na diskusi o svých mzdových očekáváních. Pokud si nejste jisti, o jakou sumu můžete v konkrétním oboru aktuálně žádat, navštivte webové stránky týkající se mzdových kalkulaček a srovnávačů, které vám poskytnou informace jak napříč obory, tak i městy a zkušenostmi.

7. Připravte si své otázky

Mnoho zaměstnavatelů má důvěru v kandidáty, kteří kladou promyšlené otázky o společnosti i pozici. Před pohovorem byste si měli udělat čas na to, abyste si pro náboráře připravili několik otázek, které prokážou, že jste si společnost prozkoumali, jste o pozici dobře informováni a zároveň vás zajímají detaily vztahující se k práci. Mohlo by vás například zajímat:

Proč je nabízená pozice volná?

Jak vypadá běžný pracovní den?

Proč tohoto člověka (náboráře) baví pracovat v této firmě, co má na této práci nejraději?

Jak velký je tým, kterého budete součástí?

Kdo bude vašim nadřízeným a jak bude probíhat komunikace?

Nabízí zaměstnavatel možnost dalšího vzdělávání, kurzů nebo školení?

Požaduje firma konkrétní dress code?

Poskytne vám zaměstnavatel techniku k výkonu práce?

Jak probíhá onboarding a zaškolení?

Jaké jsou další kroky ve výběrovém řízení?

Chcete o otázkách vědět více? Na co se na pohovoru ptát a na co zase radši ne jsme popsali v tomto článku

8. Vyzkoušejte si falešný pohovor

V první řadě si procvičte hlas i řeč těla. Měli byste působit uvolněně, přátelsky a otevřeně k novým výzvám. Není nic horšího než otrávený žadatel o práci, kterému nezáleží na konkrétní firmě ani pozici, ale hlavně o to, aby byl zaměstnaný. Takový postoj se totiž odrazí jak na řeči těla, tak tónu nebo intonaci vašeho hlasu. Pokud chcete od náboráře 100% nasazení, zájem o vás a aby vám na vše detailně odpověděl, musíte i vy ze sebe dostat co nejvíc.

Stejně jako u projevu na veřejnosti je i nácvik pohovorů nejlepším způsobem, jak zmírnit úzkost a zvýšit si sebevědomí. Cvičení vám může připadat únavné, ale opakované zažívání pohovoru vám dodá jistotu. Požádejte co nejvíce blízkých, aby s vámi falešný pohovor absolvovali. Pokud to pro vás není vhodná cesta, zkuste si alespoň nahlas pokládat otázky a odpovídat na ně. Možná zjistíte, že vaše odpovědi nezní tak, jak byste chtěli a vlastně se nahlas nevyjadřujete tak, jak by bylo vhodné.

9. Zjistěte si, co pohovor obnáší

Bude se jednat o klasický rozhovor, během kterého se mají obě strany lépe poznat? Je potřeba si přinést portfolio, vytištěný životopis nebo jiné doklady o kvalifikaci? Bude součástí pohovoru testování nebo například práce v týmech? Pokud předem nedostanete od personalistiky dostatečné informace o samotném průběhu, určitě se raději doptejte. Předejte tak zbytečným stresům, že něco nemáte nebo jste nevěděli, na co se připravit.

10. Připravte se na cestu

Nevíte, kde firma sídlí? Bude pohovor probíhat na místě, kde se nevyznáte nebo ve městě mimo vašeho bydliště? Dopředu si zjistěte konkrétní adresu a přesnou cestu, abyste zbytečně nestresovali, že nemůžete najít budovu nebo vchod na domluvené místo. Pro jistotu se předem doptejte, kam přesně se máte dostavit a zjistěte si přesnou trasu i časy dojezdu. Raději dorazte s předstihem než později.

Pokud se pohovor koná v místě výkonu práce, i tuto cestu pojměte za součást pohovoru, abyste se ujistili, že například daleké dojíždění vám nedělá problém, případně jaké máte možnosti cestování.

Ideálně si také předem uložte kontakt na osobu, se kterou jste pohovor domlouvali, kdybyste během cesty narazili na jakýkoliv problém.

11. Zhluboka dýchejte

Před pohovorem se snažte nerozptylovat jinými věcmi a zkuste se soustředit na to, co vás čeká. Pokud jste nervózní, snažte se uklidnit a zhluboka dýchejte. Během pohovoru se můžete setkat s otázkami, které vám nemusí být příjemné. I tak je třeba odpovídat v klidu, ale přesto upřímně. 

Pokud například nebudete znát odpověď na určitou otázku, je naprosto v pořádku požádat o chvilku strpení a přemýšlet o odpovědi. Naopak můžete i na rovinu přiznat, že odpověď neznáte, ale zjistíte si její řešení. Případně nabídněte alternativu, jak byste konkrétní záležitost řešili jako zaměstnanec a řekli si o pomoc kolegovi nebo nadřízenému. 

Chcete znát 10 tipů, jak zvládnout nervozitu před pohovorem? V tomto článku vám pomůžeme.


Na pohovoru se ale vždy snažte prodat. Pokud vás zaměstnavatel pozval na pohovor, je to z toho důvodu, že jste ho zaujali některými svými dovednostmi nebo zkušenostmi. Mluvte tedy o všem, co se vám povedlo a proč je cesta v tomto oboru tím, co by vás v profesním životě naplňovalo. Nebuďte skromní a ukažte, proč právě vás by bylo nejlepším rozhodnutím přijmout. Přejeme hodně štěstí!

AplikacePráce

Inzerce práce, galerie společností a kariérní stránky s vlastní prezentací. Vyzkoušejte nový pracovní portál, kde jsou firmy hlavními tvůrci.