AplikacePráce.cz

Jak na první den v nové práci

Napsal: AplikacePráce | 04. srpna 2022
Sdílet:
Jak na první den v nové práci

Pohovor dopadl na výbornou, smlouvu máte podepsanou a první pracovní den za rohem? Pravděpodobně vás čeká setkání s kolegy, seznámení se s pracovním prostorem, pravidly i firemní kulturou. Pojďme se podívat na pár tipů, které vám pomohou k úspěšnému startu. 


    1. Naplánujte si dojíždění

    Plánujete jízdu autem nebo veřejnou dopravou? Vždy si dejte časovou rezervu. Dopravní špička může vaše dojíždění prodloužit a dostavit se do práce s předstihem je vždy mnohem lepší než přijít pozdě. Obzvlášť v první den. Pokud jste v sídle firmy doposud nebyli, cestu si důkladně naplánujte a zjistěte si co nejvíce informací, kde přesně se vaše kancelář nachází a kam se máte dostavit. 


    2. Pečlivě si prostudujte vstupní materiály

    První den v práci se pravděpodobně bude řešit hodně papírování, možná také smlouvy, předávací protokoly nebo daňové formuláře. Ideálním stavem je, pokud všechny dokumenty obdržíte s předstihem a můžete si je důkladně pročíst. Porozumíte tak veškerým postupům a nařízením, kterými se firma řídí. Budete mít jasnou představu, jak například funguje plánování dovolené, omluvenky nebo odměny a benefity.


    3. Připravte si otázky

    Noví zaměstnanci jsou vždy zahlceni spoustou informací. Kladení otázek vám pomůže vyhnout se chybám v budoucnu. Ptejte se na detaily způsobu práce, s kým musíte jakou činnost konzultovat nebo jak funguje komunikace s nadřízeným. Pokud budete zvídaví, dáte najevo, že se chcete mít na nové pozici dobře a nic neberete na lehkou váhu. 


    4. Správně se oblečte

    Oblékněte se tak, abyste udělali dobrý dojem, a ujistěte se, že splňujete firemní dress code. Když jdete na pohovor, věnujte pozornost tomu, co mají lidé v kanceláři na sobě. To vám může pomoci určit, jaký typ oblečení je pro firmu vhodný. Pokud však výběrové řízení neprobíhalo v prostorách společnosti, raději se nadřízeného zeptejte předem, než do práce vyrazíte, abyste splňovali jejich standardy. Můžete zvážit formální a business oděv (obleky, kostýmky, společenské košile a boty) nebo ležérnější oblečení, tzv. smart casual. Vždy však zhodnoťte, o jaký typ práce se jedná a prostředí, ve kterém budete působit.


    Zároveň se však oblékněte tak, abyste se sami cítili dobře, pohodlně a zároveň sebevědomě. Váš vzhled vašim novým kolegům napoví, že jste profesionál a dokážete vykonávat práci, na kterou vás společnost přijala. Pokud jsou všichni kolem vás oblečení ležérněji, můžete svůj výběr oblečení na další dny upravit. Kravatu nebo sako si můžete sundat i později během dne, pokud to bude vhodné. Vždy si však dejte pozor, aby vaše oblečení bylo čisté a případně vyžehlené. 


    5. Přepněte svůj mobil do tichého režimu

    I když je pochopitelné, že má dnes každý mobilní telefon stále u sebe, ujistěte se, že je nastaven na tichý režim, aby vás během prvního dne v práci zbytečně nerušil. Když vám bude neustále někdo volat a vyruší vás hlasité zvonění i během důležité schůzky, nepůsobí to zrovna profesionálně.


    6. Buďte přátelští

    Usmívejte se, buďte veselí a představte se co největšímu počtu svých kolegů. Nebojte se vysvětlit, co vás na nové místo přivedlo a co budete mít ve firmě na starosti. Snažte se zapojit do běžných konverzací a navázat nějaká přátelství – kolegové vás tak snáze přijmou do týmu. Určitě neodmítněte ani přizvání na společný oběd. Ideální čas, jak se vzájemně poznat a navázat společné vazby.


    7. Buďte v pozoru

    Na většině pracovních pozic je důležité učit se od kolegů. Pozorně proto naslouchejte a sledujte ostatní pracovníky při práci. Berte si k srdci všechny rady, jak v nové práci uspět. Váš první den v práci může být však velmi rušný. Mezi debatou se svými kolegy, základním školením a dokončením procesu onboardingu se několikrát obraťte i na svého nadřízeného. Můžete se doptat na pár otázek nebo se jen nabídnout, zda něco nepotřebuje. Pokud vám váš nadřízený pošle e-mail nebo vám řekne, abyste přišli do jeho kanceláře, obratem odpovězte. Ukážete tak respekt a nadšení.


    8. Uvolněte se

    I když nemluvíte, dejte si pozor na svoji neverbální komunikaci. Vyhněte se známkám nervozity nebo nudy, především klepání nohou nebo zívání. Když s někým konverzujete, dejte najevo, že vás to zajímá, přikyvujte, pokud s tvrzením souhlasíte a poskytněte i svůj názor.


    Většina zaměstnavatelů rozumí tomu, když první den v práci uděláte pár drobných chyb. Nutkání udělat dobrý dojem může být proto náročné. Pokud se začnete cítit nervózní nebo ve stresu, dlouze, pomalu a zhluboka se nadechněte a soustřeďte se na přítomnost. Pokud uděláte chybu, pamatujte, že zítra budete mít šanci na lepší výkon.


    9. Rozlučte se, když odcházíte

    Až budete z práce odcházet, poděkujte svému nadřízenému a dejte mu najevo, že jste si první den užili. Pokud je nálada uvolněná a oba máte prostor na povídání, můžete zmínit, co vás během dne zaujalo a na co byste se ve svých projektech chtěli zaměřit. Popřejte všem hezký zbytek dne a nezapomeňte zmínit, že se na ně těšíte opět zítra.


    Co si do práce přinést?

    Je několik věcí, které vám první den mohou udělat výrazně snadnější. Co konkrétně?


    Otázky. Jak už bylo zmíněno výše, pokládáním otázek ukážete, že jste zvídaví a máte zájem učit se a co nejlépe poznat prostředí firmy a pochopit běžné činnosti. Nestyďte se ptát opakovaně a nechte si vysvětlit veškeré nejasnosti. Pokud máte dotazů více a není prostor na jejich zodpovězení, vše si sepište a ve volné chvíli se k nim vraťte. 


    Úsměv. Jako nový zaměstnanec nezapomeňte ukázat své nadšení pro své nové místo. Usmívejte se a pamatujte na důležitost prvního dojmu. Dejte jasně najevo, jak jste šťastní a dychtiví se připojit k týmu. 


    Poznámkový blok a psací potřeby. Během prvního dne se od vás očekává, že si uchováte mnoho informací, jako jsou i přihlašovací údaje k počítači. Když máte po ruce poznámkový blok a pero, můžete si vše zapisovat v průběhu dne. Zároveň vám to umožní zapamatovat si důležité informace, ke kterým se můžete později vrátit.


    Oběd. V závislosti na vašem pracovišti zhodnoťte, zda budete mít možnost odskočit si na oběd nebo je k dispozici jídelna, kde si sníte přinesené jídlo. V obou případech se zkuste připojit ke kolegům a obědovou pauzu využijte k navazování vztahů.


    Svačina. Pokud jste zvyklí na dopolední i odpolední svačiny, nezapomeňte si ji s sebou přibalit. Kdykoliv tak zaženete hlad a nebudete nesví, pokud to patří k vaší běžné rutině. Zvolte svačiny, které vám pomohou cítit se nabití energií, jako jsou ořechy nebo ovoce.


    Osobní dokumenty. Váš zaměstnavatel může vyžadovat, abyste s sebou kvůli podpisu smluv měli všechny potřebné dokumenty – průkaz totožnosti, řidičský průkaz, bankovní informace atd. Vše si pro jistotu předem zjistěte.


    Najít novou práci, ve které budete spokojení a šťastní, vám možná zabralo týdny i měsíce. Nyní je důležité využít příležitosti a posunout se v kariéře kupředu. Nezapomeňte, že pravděpodobně nedostanete druhou šanci udělat první dojem. Dejte si proto na vašem nástupu záležet. Držíme palce!

    Komentáře (0)

    Přidat komentář